Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Stel dat uw broer sterft en geen rechtstreekse erfgenamen heeft.
Daar uw peter was van uw kind, wil ie alles vermaken aan zijn petekind.
De totale erfenis bedraagt 450.000 euro
Hola, zegt de overheid, eerst erfenisrechten betalen.
- Op de eerste 75.000 euro is dat 45%
- Op het bedrag tussen de 75.000 euro en de 125.000 euro is dat 55%
- Op het bedrag boven de 125.000 euro is dat 66%
In ons voorbeeld wil dit zeggen dat er een gemiddelde aanslagvoet is van 60,50%.
Bij een rechtstreekse erfgenaam kan je het roerende en onroerende splitsen, waardoor je twee keer met het minimum percentage kan starten, in het geval van ons voorbeeld kan dit niet.
Wil mijn broer dat mijn kind toch minder successierechten moet betalen, dan rest hem maar één ding.
Hij moet de volledige erfenis overmaken aan een goed doel, in zijn testament moet dan wel mijn kind aangeduid worden als erfgenaam. Het goede doel krijgt dan 50% en mijn kind ook 50%. De overheid krijgt in dit geval niets.
Wie verzint zo'n zaken?
De overheid heeft geld nodig en dan gooien ze het zo de deur uit!
Moet mijn broer zijn hele leven werken om dan zijn bezittingen weg te moeten geven?
Let op, mijn broers en zussen hebben allemaal erfgenamen, dit is dus een fictief geval.
|
Op een bepaalde leeftijd kan je ook beginnen uitdelen aan wie je wilt in levende lijve ,, met nieuwjaar ferme cadeau beginnen uitdelen aan je petekinders ....uw spaargeld stuk voor stuk weg geven ,als je het geluk heeft oud te worden natuurlijk ...