vervolg btw,
de Tesla S facelift 2016 heeft nieuwe officiele rijbereikwaardes gekregen van de EPA, dankzij de betere aerodynamic vooral op de autosnelweg, nu tot 488 km (303,2 mi) voor de 90D, rijbereik mix steeg dus navenant mee met 39 km-meer
(+24 mi van 270 naar 294 mi) voor de 90D, voor de
P90D was dat 27 km-meer (van 253 naar 270mi), de andere versies natuurlijk ook navenant:
Citaat:
http://insideevs.com/official-epa-ra...miles-highway/

Refreshed Tesla Model S
Official EPA Ratings For Refreshed Tesla Model S – 90D Range Is 303.2 Miles Highway
When Tesla unveiled the refreshed Model S, aside from the new looks, what really caught our attention was the significantly improved range figures for the freshened Model S 90D. But it wasn’t until we accessed the EPA’s secret vault of detailed ratings that we came across the real headline grabber…The refreshed Tesla Model S 90D goes 303.2 miles on the highway on a single charge, a remarkable achievement that’s largely due to its aerodynamics.
The new 90D was listed by Tesla at 294 miles of range, versus the old 270-mile EPA rating (which was actually based on the 85 kWh car – the 90 kWh version was not originally re-tested/certified for greater range via increased battery capacity) and Tesla’s previous 288-mile estimate.
Meanwhile, the P90D version of the refreshed Model S was listed at 270 miles, versus the old 253-mile EPA rating, which was consistent with Tesla’s own earlier estimate.
Below is a look at the official EPA figures (with city/highway) for the 90D and P90D versions of the refreshed Model S.
s 90d

Range Figure Listed At Far Right – City/Highway/Combined – The Column Next To Range Shows MPGe Figures – City/Highway/Combined
As you can see in the graphic above, the refreshed Model S 90D now is rated to travel more than 300 miles on the highway on a single charge, ...
|
Men kan dus tot de conclusie komen dat een nog betere aerodynamica (zoals een compleet hertekende neus) meer aan rijbereik op de snelweg opbrengt als 5 kW meer capaciteit :
- 85 kW naar 90 kW geeft tot 6 % meer range.
- facelift 2016 geeft tot 9 % meer range (als alles klopt van die link)
Dan weet men ook waarom het Tesla Model 3 prototype zo´n (kaal) neusfront heeft...
... maar... voor diegene die een 2-zitter voldoende vinden, én nog een extra rijbereik nodig vinden, de lichtere-veel smallere laatste Roadster upgrade 3.0 (70 kW + aerodynamische verbeteringen) heeft nog het record met wel officieuze EPA ~340 miles = 547 km mixed range. (qua prijs+upgrade3.0 zal die niet ver van de Tesla Model S afliggen, schat ik ruw)
De Tesla roadster heeft wel een mindere CW-waarde (0,31 versus 0,23-0,24 Tesla S) maar veel minder frontdoorsnede A en natuurlijk minder rolweerstand door zijn laag gewicht.