Los bericht bekijken
Oud 3 september 2002, 12:31   #2
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Althans voor wat betreft Afrika, lijkt me dit het enige zinnige beleid dat men kan voeren. Laat ons het bestuur van deze landen terug in handen nemen, want zelf bakken ze er totaal niks van.

Massamoorden, corruptie, hongersnoden, epidemies,... Ze kunnen het gewoon niet.

1) Ofwel zeggen we: "Het is hun verantwoordelijkheid. Laat ze maar creperen", en bouwen we een grote muur rond Afrika. Binnen 30 jaar hebben we dan terug een gaaf en ongeschonden maagdelijk leeg continent. Erg ethisch lijkt me dit echter niet.

2) Ofwel proberen we hen te helpen. Maar voor wat, hoort wat. Reeds decennialang komt onze ontwikkelingshulp in handen van een kleine elite van corrupte leiders die daarmee de middelen in handen krijgen om het volk nog harder uit te buiten dan vroeger. Als we geld geven, dan moeten we er zeker van zijn dat het goed besteed wordt, en die zekerheid zullen we alleen maar hebben als we zelf het bestuur van deze landen overnemen.

De tweede optie is duidelijk de beste voor zowel ons als de mensen in de Derde Wereld. Helaas strookt het niet met het alom heersende democratische dogma der politieke correctheid, dus blijven we maar geld pompen in een bodemloze put. En daar kan ik dus als werkende mens alweer voor opdraaien.
Godfried is offline   Met citaat antwoorden