Los bericht bekijken
Oud 29 april 2016, 09:21   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik woon in de provincie Luxemburg en had bij de verhuis ook wat schrik voor de tijd dat de gezondheid wat minder werd. Daarom hadden we een beetje voorzien om dan opnieuw naar Vlaanderen te komen.
Ondertussen zijn we al verschillende keren gehospitaliseerd en ik kan je verzekeren dat men hier alle moeite doet om je alles uit te leggen zodat je het begrijpt. De meeste dokters proberen met het weinige Nederlands dat ze kennen of zelfs met tekeningetjes ons te informeren.
Dat is het verschil tussen een Ardenner en een Brusselaar.
Wij kunnen ons ook vlot uitdrukken in het Frans, maar medische termen gaan moeilijker.( net als alle officiële termen zoals bv op belastingsbrieven )
Ik denk dat dit inderdaad veel belangrijker is dan de meesten onder ons vermoeden. Zelf heb ik ook dikwijls ondervonden dat er van de kant van veel Walen een bereidheid is om bezoekende Vlamingen in het Nederlands tegemoet te treden. Ook wanneer je jezelf aldaar behoorlijk kunt uitdrukken in het Frans schakelen sommige Walen in gesprekken vanzelf over naar stukjes in het Nederlands.
Bij veel "Bruxellois" daarentegen hoef je op dat punt niet veel te verwachten.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden