Los bericht bekijken
Oud 29 april 2016, 10:48   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ergens moeten die mensen nog steeds de mening zijn toegedaan dat de Franse taal zodanig subliem is dat alle anderstaligen zich uit de naad werken om toch maar le français te kunnen tateren. Dat het Nederlands nog steeds de formele taal is van de meerderheid van de bevolking in la Belgique is voor hen een volstrekt onbelangrijk detail. Ik vraag mij af hoe het zit met de kennis van het Engels bij dat medisch korps. Vooral wanneer je er rekening mee houdt dat het overgroot gedeelte van de internationale medische studies in het Engels zijn opgesteld.
da's een ander en nog een veel groter probleem, en geen enkele univ die (bij mijn weten) over een professionele vertaaldienst beschikt om die artsen ook die vakterminologie in het Nederlands bij te brengen.

zo levert men vakbekwame artsen af die moeite hebben om het Engels vakjargon om te zetten in de mensentaal van hun patiënten en kunnen die artsen hun patiënten ook geen bijkomende informatie meegeven omdat die niet in het Nederlands beschikbaar is.

partijen met sociale taalgevoeligheid zouden daar alvast bij de Vlaamse universiteiten kunnen op aandringen, of zelfs zo'n interuniversitaire dienst kunnen opzetten (uit bestaande univ budgetten) waar elke geneeskundefaculteit in Vlaanderen dan gebruik van zou kunnen maken ...

het is maar ne voorzet he Hilde, N-VA met t communautaire in de diepvries, en CD&V die zulk taalgevoelig doelpunt zou kunnen scoren ... laat die bal niet liggen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden