Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
Fout:
|
Welke fout? Je citeert net dat wat ik zei , namelijk PM10 dat enkel in de bovenste luchtwegen ingeademd wordt : schrijft inhalatietoxicoloog Flemming Cassee van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en hoogleraar aan de Universiteit Utrecht in een e-mail. De eerste categorie levert doorgaans grover stof op dan verbranding. 'Dat impliceert dat
het wat hoger in de luchtwegen terecht komt en daar zijn astmatici gevoelig voor.'
https://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub
PM 2,5 gaat al wat dieper.
PM 0,1 is het allerergste.
Snappie?
Dat was enkel de grootte ivm indringbaarheid, dan volgt nog de giftigheid en wat het aanricht in het menselijk lichaam, tonutoe is enkel fijn dieselroet-
uitlaat bewezen kankerverwekkend verklaard of CAT 1 , WHO/IARC 12 juni 2012:
https://www.iarc.fr/en/media-centre/...fs/pr213_E.pdf
Zoals je kan lezen is fijnstof-uitlaat uit moderne benzinemotoren mogelijk kankerverwekkend CAT 2 B of 2 klassen minder gevaarlijk dan dieselroet.
overigens:
Citaat:
Elektrische auto's scoren wel veel beter waar het slijtagestof van de remmen betreft. Die is veel lager doordat elektrische auto's grotendeels afremmen op de motor.
|
Daarenboven rijden bestuurders van electroauto´s doorgaans veel rustiger, jeweetwel rijbereik.
