Nederland geeft het voorbeeld hoe men de vervuilende personenwagens geleidelijk meer bestraft via taksen en de milieuvriendelijke personenwagens fiscaal méér stimuleert. Opvallend hierbij: de plug-in-hyride wagens -waarvan geweten is dat vele zelden hun accu regelmatig opladen, en dus navenant vooral fossiel rijden- worden minder fiscaal gestimuleerd.
Citaat:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ngen-2017-2020
Beleid autobelastingen van 2017 tot 2020 in hoofdlijnen:
Verlaging van de aanschafbelasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%.
Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's vanaf 1 januari 2019.
Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
Versterking van de fiscale stimulering van volelektrische auto's.
Vermindering van de fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen.
|