Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2016, 16:37   #83
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daarnet nog volgend bericht gelezen:

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...dhtml?show=art

Zelf pleit ik al jaren voor de afschaffing van dit 'kostbare' systeem. Dit om meerdere redenen:

- Mattheus-effect in het kwadraat: het zijn vooral de begoede middenklassers en hogere inkomensgroepen die er van profiteren. Gesubsidieerd comfort en extra vrije tijd voor de 'rijkeren' kan toch bezwaarlijk de bedoeling zijn van het systeem ? Er gelden geen inkomensgrenzen voor het gebruik maken ervan en dus ook niet voor de voordelige belastingsaftrek die men door dit systeem kan genieten.

- De jobs via dit systeem komen veelal niet terecht bij de 'zwakkere' werklozen die grote moeite hebben om een job vast te krijgen. Het zijn vooral reeds werkenden die er gebruik van maken als 'bijverdienste' (dus ook riant gesubsidieerd door de gemeenschap) of mensen die wel een reguliere job kunnen vinden.

- Hoewel het systeem bedoeld is voor lager geschoolde langdurig werklozen, zitten er ook midden tot zelfs hooggeschoolden in het systeem. Onderzoek wees uit dat zelfs 4 % van de dienstenchequewerknemers een universitair (= bachelor of master) diploma heeft !

- Heel het systeem, dat handenvol geld kost, heeft er niet toe geleid dat de werkloosheid onder de doelgroepen is gedaald, wel integendeel.

- Het systeem van cheques werpt geen dam op tegen discriminatie van allochtone werknemers, dat bleek ook uit onderzoek dat gisteren nog bekend werd gemaakt. Sommige dienstenchequekantoren gaan zelfs mee in de 'racistische' verlangens van hun klanten.

- In totaal kost het systeem enkele honderen miljoenen euro's per jaar aan de belastingbetaler (250 miljoen, dixit het artikel). De belastingaftrek schrappen zou dus al een aanzienlijke besparing zijn in deze moeilijke tijden.

- Last but nog least, misschien nog mijn belangrijkste argumentatie: geef werklozen gewoon uitzicht op een degelijke vaste job met goed contract ! Dus geen PWA-systemen meer, ook geen 'nepstatuten' meer, geen sprake van invoering van mini-jobs, onbetaalde stages zonder beroepsopleiding of onbestemde interimarbeid van onbepaalde duur zonder perspectief. Mensen die werken en hun werk voldoende doen, die hebben na max. 6 maanden recht op een vast contract, punt aan de lijn !

Ik ben blij te horen dat talloze onderzoekers en experts mij dus steunen in mijn gedachtengang. Voor mijn part: afschaffen heel die handel ! Nu betalen midden- en lagere inkomens mee aan de afkoop van luxe vrije tijd door de 'rijkere' groepen, die te lui of geen zin hebben om zelf te kuisen, te wassen of te strijken. Uiteraard hun volste recht, maar dat ze die dan zelf betalen, ofwel dat ze zelf een bezem in hun handen nemen !
Het systeem wordt uitgebreid :

bron
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden