Los bericht bekijken
Oud 5 december 2004, 01:20   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Schoothond Somers nieuwe voorzitter VLD

Schotelvod Bart Somers is met 50,46% verkozen als nieuwe voorzitter van de VLD.

De VLD gaat dus verder op de koers die ze begonnen is in 1992: die van de verlinksing en het opgeven van de liberale gedachte in ruil voor regeringsdeelname, bij de gratie van Di Rupo.

Jean-Marie Dedecker haalde echter 38,34% als complete underdog. Een duidelijk teken aan de wand dat een groeiend segment van de VLD niet tevreden is met de huidige koers, en dat segment zal nog stijgen, ofwel uiteindelijk overlopen naar het Vlaams Belang, net als de kiezers.

Dedecker stelt terecht een aantal zware eisen: een intern referendum over het opheffen van het cordon sanitaire. De partijtop gruwt daar echter van: men mocht eens ja stemmen. Ook wil Dedecker Coveliers binnen de VLD houden.

Bart Somers legt zijn tegenstander echter direct het zwijgen op en roept op tot "eenheid".

Kortom, de wijze lessen van de verkiezingsdag worden weer eens terzijde geschoven en van de nieuwe verkiezingsoverwinning van het Vlaams Belang worden hier de fundamenten gelegd. Van de twee andere partijen die een alternatief kunnen bieden voor het Vlaams Belang merken we ook niet veel zin tot verrechtsing, en CD&V en N-VA blijven ook in het centrum spartelen.