Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Nu u het zegt. Een familielid van me met Alzheimer heeft een maand lang haar medicijnen niet gekregen in zo'n toch niet goedkope privé instelling in België, volgens een verpleegster omdat de dokter vergeten was een handtekening te zetten op een voorschrift. Een maand lang! Waarom? Ik vermoed omdat toch niemand haar kwam bezoeken. Totdat de dochter een paar weken geleden terug naar België komt en het verhaal te horen krijgt. Een dag later kreeg ze haar medicijnen terug. De teruggang in haar gezondheid schijnt onherroepelijk te zijn. Iets wat door die medicijnen in toom gehouden werd.
Kijk. Als er geld moet verdient worden op de kap van zieken en armen dan krijg je zo'n toestanden. Ik zie het in 'ontwikkelingslanden' waar je dat naakte kapitalisme hebt in de gezondheidszorg. Dat is om van te gruwen. Ik heb meer dan 1 vriend verloren alzo. Letterlijk. En daar gaat men in België naar toe na al het moois dat onze voorouders hebben opgebouwd. Man toch. Kan men die vergiftigende VS films en TV programma's, die dit soort van systeem ten voordele van private corporaties dagelijks promoten, niet wat in toom houden? Mensen beginnen te verlangen naar systemen waarvan ze de nadelen in de verste verte niet kunnen inschatten.
|
Dat nep-verhaaltje ga ik niet doorvertellen aan mijn heksie perfeksie die verpleegster was, en een deel van haar loopbaan door bracht in een privaat bejaardenhuis. (naast andere delen in ocmw-ziekenhuis, privaat ziekenhuis, staatsziekenhuis, wit-gele kruis, en ook zelfstandige thuisverpleegster).
(goede) verpleegsters laten zich enkel leiden door de principes die ze aanleerden in hun opleiding om te zorgen voor hun patiënten.
En het ergste: de meeste miserie komt van de ... familieleden: "is dat nu echt nodig om drie keer per dag een verse pamper aan te doen?" "kan hij zijn hemd geen drie dagen aanhouden, de was is te duur, en hij zevert er toch direct op, een vers hemd of niet " ....
.