Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2016, 22:08   #38903
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Niks te fabeltje,
Of wilt u zeggen dat Belziek meer inwoners heeft, en een grotere BNP?.

Tja en hoe komt dat, misschien om dat de Nederlandse overheid een paar banken heeft uitgekocht. (was ik tegenstander van trouwens)

Om te juigen, neen dat niet. Echter ga ik ook niet zoals u negatief zijn over de Nederlandse economie en haar toekomstperspectief.
Ja er is nog een hoop werk aan de winkel maar daar wordt aan gewerkt, uw land daar en tegen en dan doel ik vooral op Wallonie zit nog qua mentaliteit in de vorige eeuw.

Dat geloof ik niet, want met de kolenmijnen en staalindustrie die Belziek had, wist men die opbrengsten ook niet te verzilveren voor de langere termijn. Het is gewoon een mentaliteit en inzicht kwestie.

Nog voordat de industriële activiteiten afnamen in Nederland lagen er al plannen op tafel om een meer dienst gerichte economie met de nadruk op distributie op poten te zette.
De haven van Rotterdam als voorbeeld, maar ook Schiphol, en natuurlijk de Nederlandse infrastructuur, allemaal mogelijk onderandere door ruimtelijke ordening wat in Nederland al in het begin van de 20e eeuw begon en consequente investeringen.

Belziek loopt op het gebied van ruimtelijke ordening en consequente investeringen in de infrastructuur gewoon keihard achter.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over die bestuurlijk puinhoop gehad genaamd de Belgische politiek.

Ja de gasbaten hebben zeker hun steentje bijgedragen, maar om te zeggen dat Nederland zonder die gasbaten nu op hetzelfde niveau zou zitten als Belziek.
Nee natuurlijk niet, want wie dat wel doet ontkent het bestaan van de Nederlandse handelsgeest.

Jeff
Misschien is uw verhaal toch ook wel lichtelijk wat éénzijdig. België is echt wel een flinke economie in de wereld.

Voorlichting over België in Nederland.
Rijkdom en welvaart: waarom is België een rijk land?
http://wetenschap.infonu.nl/economie...rijk-land.html

Zou voorzichtig zijn ten aanzien van Wallonië. Nederland is de derde handelspartner van Wallonië. Plus handel met Vlaanderen lijkt zich tevens meer en meer te verplaatsen naar handel met Wallonië.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 juni 2016 om 22:12.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden