Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2016, 09:22   #151
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De Baltische staten worden beschermd door de NAVO. Ik zie vooralsnog geen animo om de NAVO op te blazen.

Oekraïne is wellicht beter af onder Rusland dan als zelfstandige staat.

Sowieso zal er uit de asse van de EU wel een nieuw samenwerkingsverband (of meerdere) worden gevormd, zij het minimalistischer van opzet - zowel in de breedte als in de diepte - en eerder op intergouvernementele leest geschoeid.

Ik vind al die bangmakerij maar niks. Uiteindelijk is die gestoeld op risicomijdend conservatisme: "laten we maar alles bij het oude houden, want wie weet wat er anders gaat gebeuren." Er spreekt een diepgaand vooruitgangspessimisme uit, alsof het werkelijk niet beter zou kunnen dan zoals vandaag met de EU.

Ik denk dat het wel degelijk beter kan. Derhalve kan ik niet anders dan duimen voor het 'leave'-kamp. Zo ontstaat tenminste de mogelijkheid van een alternatief perspectief.
Ik ben het er mee eens dat het beter kan, maar dan wel met een EU die beter werkt dan de huidige. Ik zie simpelweg niet in welk heil we zouden moeten verwachten van naar een versnipperd Europa te gaan.

Laatst gewijzigd door JBM : 15 juni 2016 om 09:25.
JBM is offline   Met citaat antwoorden