Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience
Tja, maar de frustratie druipt er wel af. Het is niet van 'ok maar', maar eerder een reactie van onmacht en poging zichzelf op te krikken. Nou dat begrijp ik wel.
Da's niks nieuws. Frans is al lang de facto een Afrikaanse taal. Als de meerderheid van de Franssprekenden zwart-afrikanen zijn, en bijna alle landen waar Frans als officiele taal geldt uit Zwart-Afrika stammen moet je gewoon accepteren in een geglobaliseerde wereld dat de Franstaligen schatplichtig zijn aan Zwart-Afrika. En da's geen leuke vaststelling, dat je eigen cultuur sedert Napoleon op een roetsjbaan naar beneden zit, en je er nooit meer uitraakt. Ik spreek dan nog niet van de Franstalige massa-moordenaars uit Noord-Afrika.
Dat verklaart ook het economisch rampscenario dat zich voltrekt in Frankrijk en Wallonië. Ik kan de Vlamingen enkel adviseren het Franstalige stuk eraf te hakken, of Belgie te verlaten en de rampen aan anderen te laten.
|
Inderdaad, Wallonië zit zowat in alle domeinen te staren naar La France als een konijn naar een lichtbak. Vandaar dat we in dat Walenland "le syndicalisme jusqu'au bout" meemaken. Ze sleuren daarin Brussel (dat steeds meer met de Waalse mentaliteit is besmet geraakt) mee in de afgrond. Het economisch veel meer performante Vlaanderen moet ervoor zorgen dat het niet op zijn beurt wordt meegetrokken op dat glibberige Grieks-mediterrane pad. Om die reden wordt ik elke dag minder enthousiast voor een Belgische confederatie. Want die zal dan met de Belgische francofonie moeten onderhandeld worden in het kader van de vermaledijde Belgische Grendelgrondwet. Wat betekent dat Vlaanderen dan moet vechten met een hand op de rug gebonden. Dan zijn we op voorhand reeds "gejost". Vlaanderen moet eens durven zijn macht gebruiken. We hebben reeds een eigen parlement. Laat dit Vlaams Parlement doen wat moet gedaan worden: de Belgische grendelgrondwet opzij schuiven en de Vlaamse onafhankelijkheid verklaren.