Beste Steven,
Goed, dan geef ik je hier even een beknopte opsomming van redenen waarom Turkije niet mag toetreden:
- Bij mijn weten staat de afkorting E.U. voor Europese Unie. Sinds wanneer is Turkije een Europees land, zowel geografisch als cultureel? Laat je Turkije toe, dan staat niets meer een toetreding van bijvoorbeeld Israël en Marokko in de weg, beide landen die ook EU-aspiraties hebben en beide landen die net zoals Turkije niet in Europa liggen. De Europese Unie zou gewoonweg niet Europees meer zijn.
- Verder deelt Turkije geen gemeenschappelijke geschiedenis met Europa anders dan de droom (en de daad - Turkse troepen hebben immers twee maal op de poorten van Wenen geklopt) van het keer op keer willen veroveren van Europa. Vele Turken hebben nog steeds de droom van een Groot-Turkije dat zich uitstrekt van West-China tot en met de Balkan, en wie weet nog verder west- en noordwaarts...
- Het feit dat het overgrote deel van de Turken de islam aanhangt, doet de zaak ook al geen goed. Vooral niet omdat het land de moslimfascist Erdogan als Eerste Minister heeft. Deze man presteerde het om een paar jaar geleden als burgermeester van Istanboel onder andere de volgende uitspraak te doen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moslimdemagoog Erdogan
,,De moskeeën zijn onze kazernes, de minaretten onze bajonetten, de koepels onze helmen en de gelovigen onze soldaten''
|
- De aanname van een paar wetten die de rechten van etnische en religieuze minderheden - ik denk hier vooral aan de Koerden - alsook vrouwen zouden moeten waarborgen, wil nog niet zeggen dat die in de praktijk uitgevoerd gaan worden. Eerst zien en dan pas geloven. En daar dient dus eerst een aantal jaar overheen te gaan, vooraleer met zekerheid gezegd kan worden dat die wetten daadwerkelijk in werking zijn getreden.
- Turkije heeft voor zover ik weet ook nog steeds geen afstand genomen van de systematische volkerenmoord die door het land op de Armeniërs is begaan, en waarbij zo'n anderhalf miljoen mensen over de kling zijn gejaagd.
- Turkije is een land waar 25% van de economie in handen is van de georganiseerde misdaad.
Ik heb op zich niets tegen Turkije als zodanig, maar wel tegen de Turkse EU-aspiraties. Turkije is geen Europees land, was nooit een Europees land en zal nooit een Europees land worden. Dat hoeft niet weg te nemen dat Turkije wat mij betreft op termijn een bevoorrechte handelspartner van de EU kan worden. En dat betekent dan dus alleen de handel in goederen, en niet de vrije instroom van Turken in Europa.
Al met al zou Turkije er beter aan doen zich op de omringende landen te richten, met name de landen in de Kaukasus, maar ook Syrië, Irak en Iran en wellicht Israël, en samen met die landen een lokale variant van de EU op te zetten. Turkije zou daar de voortrekkersrol kunnen bekleden.
Kijk tot slot ook even naar
dit filmpje.
Hopende dat ik je voldoende ingelicht heb, verblijf ik enz., enz.,
Met vriendelijke groet,
Hrafnar