Los bericht bekijken
Oud 29 april 2003, 18:07   #28
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

[quote="Welvaart&Veiligheid"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dat de vergrijzing in de toekomst de pensioenlast en de uitgaven inzake gezondheidszorg zal doen toenemen, staat vast. Doch, dit kan perfect worden opgevangen.

W&V is in ieder geval voor het behoud van het repartitiestelsel inzake pensioenen en is van oordeel dat het de plicht is van de overheid in te staan voor een degelijk wettelijk pensioen.

Hier volgen een aantal mogelijke maatregelen :

1. Terugdringen van de staatsschuld
Hoe? Om de schuld binnen 15 jaar 30% van het BNP te maken, moet er elk jaar een overschot zijn van meer dan 5%. En dat terwijl we dit jaar een verlies zullen hebben.
Zeg eens waarop je allemaal wil besparen! Binnen 15 jaar wordt het nog onmogelijker om een begroting in evenwicht te hebben, want dan worden alle pensioenen betaald.
Citaat:

2. Terugschroeven van het stelsel van brugpensioen

Het huidige systeem van brugpensioen dient een uitdovend karakter te verkrijgen. Mensen moeten worden aangemoedigd langer aan de slag te blijven. Bedrijven moeten worden ontmoedigd om oudere werknemers af te danken. Ons land heeft heden zowat de laagste activiteitsgraad in Europa voor wat de 50-plussers betreft. Daaraan moet dringend wat gedaan.
Daar moet inderdaad iets aan gebeuren. Maakt onmiddellijk ook de kosten voor de staat lager.

In elk geval moet de beslissing nu vallen, want binnen enkele jaren stemmen alle senioren tegen.
Citaat:

3. De mensen aanmoedigen langer aan de slag te blijven
Dat zal inderdaad gebeuren. Op de dag dat de pensioenen onbetaalbaar zijn. Een beetje zoals in Argentinië.
Citaat:
4. Een arbeidsvriendelijke financiering van de sociale zekerheid
Ik ben het weeral met je eens. Maar hoe ga je dat concreet doen? Let erop, de vergrijzing is al erg dichtbij.
Citaat:
5. Invoering van een vermogensbelasting
Je wil die mensen belasten die het meest mobiel met hun kapitaal zijn. Ik wens je veel geluk. Maar ik ben niet persé tegen een kapitaalbelasting.
Citaat:
6. Bepaalde kosten in rekening brengen ná het overlijden

Om de stijgende kosten van de gezondheids- en bejaardenzorg te kunnen blijven dragen, zou eveneens overwogen kunnen worden een deel van iemands ziektekosten, e.d. pas ná het overlijden aan te rekenen op zijn of haar nalatenschap, bv. enkel op het gedeelte dat de 100.000 euro overschrijdt (wat er op neerkomt dat op nalatenschappen tot 100.000 euro geen ziektekosten in rekening zouden worden gebracht).
Anders gezegd: gewoon de gezondheidszorg privatiseren. Awel, daar kan ik je in volgen. Maar besef dan wel dat je dat bedoelt.

Citaat:
De vergrijzing aanpakken door het voeren van een nataliteitsbeleid of, erger nog, door meer immigratie toe te laten, is in elk geval totaal uit den boze. Vergrijzing is al bij al slechts een tijdelijk probleem dat door de bovenvermelde maatregelen perfect kan worden opgevangen.
Een tijdelijk probleem van ongeveer 1 eeuw.
Citaat:
Indien men de vergrijzing zou 'opvangen' door meer immigratie toe te laten, dan zou men het probleem van de vergrijzing 'oplossen' (?) door veel grotere problemen te creëren : nóg méér overbevolking, samenlevingsproblemen, enz.
Heeft België last van overbevolking? Wat zijn voor jou daar dan de kenmerken van?
Citaat:
Zelfs als we van de idealistische hypothese zouden uitgaan dat nieuwe migranten in het arbeidsproces zouden ingeschakeld worden en aldus zouden bijdragen tot de betaalbaarheid van de vergrijzing, dan nog zou het aanpakken van de vergrijzing door meer immigratie niets meer of minder zijn dan de problemen voor zich uitschuiven.
Geloof je echt dat de jongeren aan taksen van 70% gaan werken? Dat zou moeten gebeuren zonder migratie. Ik verhuis tegen dan wel naar de VS of Canada denk ik.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden