[font=Arial][size=2]

Grappig artikel in De Standaard van vandaag: [/size][/font]
[font=Arial][size=2]De Standaard, pagina 32, 240 woorden[/size][/font]
[font=Arial][size=2]07-12-2004[/size][/font]
[font=Arial][size=2]emdp yng;
Sint doet racistische uitspraken in Sint-Niklaas [/size][/font]
[font=Arial][size=2]SINT-NIKLAAS - Sinterklaas heeft zich op een feestje in een Vlaams-nationalistisch café in Sint-Niklaas bezondigd aan racistische uitspraken. De stad reageert met een open brief aan de Sint.
,,Ik was onlangs te gast op een plaats waar veel kinderschoentjes buitenstonden: de moskee. Maar jullie denken toch niet dat ik de schoentjes van die profiteurs allemaal gevuld heb?'' sprak de Goedheilig Man in het bijzijn van kinderen.
De woorden die de Sint uitsprak in het lokaal Steenstraete in de Nieuwstraat 86 vernam de schepen Kris Van der Coelden (SP.A) ,,uit betrouwbare bron''. Hij tilt zwaar aan het incident en stuurde Sinterklaas een open brief.
,,Ik vind dit bijzonder jammer, vooral omdat u zoveel invloed hebt op de kindjes en zij bijna blindelings geloven wat u hen zegt'', schrijft Van der Coelden. Hij vindt het zijn plicht te reageren op de xenofobe uitspraken.
,,Die zijn sowieso onaanvaardbaar. Dat ze gedaan werden door een Sint in het bijzijn van kinderen, geeft de woorden een bijzonder bezwarend karakter.''
Gesprek
Als schepen van Sociale Zaken vindt Van der Coelden het zijn taak erop toe te zien dat ,,alle kindjes in onze stad gelijk behandeld worden, ongeacht hun afkomst, hun huidskleur of hun geloof''.
,,Ik dacht dat dit ook uw visie was, maar blijkbaar heb ik me vergist.'' De schepen nodigt de kindervriend uit voor een gesprek: ,,U mag uw plechtige gewaad aantrekken, maar u mag ook in vrijetijdskleding naar mijn bureau komen.'' (dhs)
[/size][/font]
[font=Arial][size=2]
Of hoe snel de Linkse Kerk op haar multicul-teentjes is getrapt! Zelfs de Sint (met zijn zwarte dienaars, de Pieten, als dat geen racisme is?!?
) ontsnapt niet aan de toorn van de Gedapo! [/size][/font]
[font=Arial][size=2]
[/size][/font]