Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Hetgeen gij schrijft klopt. Maar zoals ik al eerder schreef, niet meer dan een paar basiszaken, want uw emails bv kunnen in het bedrijf door anderen gelezen worden. Programma's, films downloaden wordt niet toegelaten wegens te hoge risico.
Ik heb trouwens gisteren over het onderwerp met een leraar gesproken, die eerst 10 jaar in de privé gewerkt heeft. Een soort reality-check dus.
-Er staan op ieder ogenblik minstens drie van de zes PC'-s in het lerarenlokaal vrij voor gebruik.
|
Ah ja, bijna iedereen heeft een (zelf betaalde) laptop die wérkt. En 6 PC's? Luxeschool waar die kerel werkt hoor!
Citaat:
-Als leerkracht met slechts enkele jaren ervaring spendeert hij meer tijd aan zijn job buiten de lesuren met voorbereiding enz. dan de effectieve lesuren. Iets wat ik kan beamen, want dat heb ik in eigen huis ook gezien.
|
Waarvan een groot gedeelte aan de computer. De zelfbetaalde computer.
Citaat:
-Volgens deze persoon zou iedere leerkracht verplicht een aantal jaren in de privé moeten gaan werken. Dat zou hun ogen openen.
|
Ieder zijn mening.
Citaat:
-De vastbenoemden die er hun voeten aan vegen bestaan wel degelijk, en dan gaat het over meer dan één uitzondering.
|
Dat die bestaan heeft niemand ontkend. Dat het een significant gedeelte van de benoemden gaat is in mijn ervaring (en dat is wel wat meer dan 'slechts enkele jaren') onzin.
Citaat:
-In de praktijk is het onmogelijk deze mensen op straat te zetten. Ze zijn zo goed als onaantastbaar.
|
Klinkklare nonsens. Een directie die dat wil, en die zichzelf de procedure vertrouwd maakt kan een hardleerse vastbenoemde die er zijn voeten aan veegt perfect aan de deur zetten. Vraag me trouwens af waar iemand met 'slechts enkele jaren ervaring' de expertise vandaan haalt om zo'n uitspraken te doen.
Citaat:
*we hebben niet gesproken over de reden van opstappen. Maar uit gesprekken met anderen die het onderwijs verlieten leer ik dat een van de redenen is dat sommigen (ik heb het dan over zeer bekwame, gemotiveerde leerkrachten) niet met de 'je m'en fous'-mentaliteit van heel wat vastbenoemden om kunnen gaan. Hetzelfde verhaal hoor ik van mensen die in overheidsgerelateerde bedrijven werkten, en die mentaliteit bij heel wat collega-vastbenoemde-ambtenaren ervoeren. Wie in de privé gewerkt heeft kan er niet mee overweg als een collega belooft iets af te werken binnen een termijn van twee weken, en daar 10 maanden later nog niet aan begonnen is.
|
Mijn ervaring is eerder dat zij die uit het onderwijs stappen vaak juist degenen zijn die er zelf met hun klak naar smeten, en die daar een paar keer op aangepakt zijn, vaak door hun vakwerkgroep. En dan natuurlijk anderen de schuld geven van hun vertrek of frustratie. Zo ken ik er wel een paar...