Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2016, 09:58   #12
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
"Het is belangrijk dat anderstalige sociale huurders zo snel en zo goed mogelijk Nederlands leren. De inspanningsverbintenis is daar een veel betere methode toe dan een resultaatsverbintenis. De nieuwe maatregel van minister Homans is contraproductief."

Wat is de argumentatie van Groen uitroepteken om dit te beweren? Basiskennis Nederlands kan op een paar maanden, mits voldoende inspanning. Ik schat dat de wachttijden voor sociale woningen langer zijn.

De logica van de Vld is ook weer typisch. Ze moeten werken niet spreken. Geld staat voorop op cultuur of sociale integratie. Niet erg snugger op lange termijn.
Links brengt toch wel enkele argumenten aan die op iets slaan :

- het duurt wat langer dan een jaar bij een analfabeet (en zo zijn er nogal wat merk ik dagdagelijks) of bij iemand die ons alfabet niet gebruikt om de beginselen van onze taal onder de knie te krijgen
- wat brengt boetes geven in feite op bij mensen die veelal geen nagel hebben om aan hun gat te krabben
- het gaat om zo weinig gevallen van mensen die weigeren dat de kans groot is dat er veel meer mensen die wel hun best doen moeilijkheden gaan ondervinden

Volgens mij is het Homans weer meer om publiciteit en haar imago te doen. Men kan perfect de mensen die weigeren of veel te weinig moeite doen aanpakken zonder een resultaatsverbintenis. Of men kan de twee doen -inspanning en verbintenis- over een langere periode.
Er zijn ook nog altijd wachtlijsten om Nederlands te leren.
En hoe zit dat eigenlijk met de kennis van de Nederlandse taal voor mensen die geen sociale woning nodig hebben ? Voor hen is een inspanning voldoende ofzo ? Of het hoeft helemaal niet zoals voor expats ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden