Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Je overdrijft, en die moslims zijn hier om te blijven.
Gewoon proberen hen te seculariseren, en dat lukt niet door ze te negeren, ze geen job te geven, niet naast hen te willen wonen. Dat lukt enkel door hen op te nemen in de Belgische maatschappij, met zoveel mogelijk gemengde huwelijken (en geen Belgische die zich bekeert tot de Islam omdat dat moet van haar Marokkaanse man, daar gruw ik van, het zijn de Marokkanen die zich moeten integreren in onze maatschappij, niet omgekeerd). Italianen, daar werd vroeger ook op neergekeken, nu zijn die volledig geïntegreerd, vroeg of laat moet dat ook gebeuren met Marokkanen.
Maar dan moet wel gestreden worden tegen de fundamentalistisch tendenzen.
Ik heb ook lang een Marokkaanse vriendin gehad, toen die wilde dat ik me bekeerde was het op slag gedaan. Ook nu heb ik een moslima als partner, en dat geeft geen problemen, ze weet dat ik mij nooit zal bekeren, en ik probeer respect te hebben voor haar geloof, hoewel dat niet gemakkelijk is. Aan haar ouders maken we wijs dat ik christen ben, hoewel dat strikt genomen niet volledig klopt. Maar ze eet frietjes met stoofvlees, en drinkt graag eens een pintje, of meer.
Een Russische vriend van mij, die gay is, leeft samen met een Marokkaan. Geloof het of niet, zijn familie aanvaardt het en ze gaan regelmatig op bezoek bij z'n ouders. Maar het zijn zijn eigen ouders die het niet aanvaarden. Zoiets ligt dikwijls nog moeilijker in Rusland dan bij moslims.
Dat de Marokkanen en Turken niet goed geïntegreerd zijn ligt ook voor een stuk aan de Belgen zelf. Er zijn er veel die niet naast een "bougnoul" willen wonen, en er zeker niet aan verhuren of hen werk geven. Dat bevordert de integratie geenszins.
|