Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Kijk, iemand die amper 10 kilo kan tillen, moet geen zwaar beroep gaan uitoefenen, om daar in evenredigheid met de rest van zijn capaciteiten, goed geld te verdienen.
Een intellectueel die niet tegen stress kan, moet maar een minder stressvolle job zoeken.
Echter, mensen die wel een zwaar beroep uitoefenen, of een stressvolle job, mogen gerust erkend worden als rechthebbend op een iets voortijdiger pensioen.
Daarbij zie ik meer problemen voor fysiek zware beroepen dan voor intellectueel zware beroepen.
Er zijn zelfs combinaties mogelijk. Een chirurg die operaties uitvoert die vier uur aan een stuk duren, moet wel vier uren voorovergebogen over de buik of whatever van zijn patiënt staan koekeloeren.
En ik praat daarbij "tegen mijn eigen winkel": ik beschouw mezelf als intellectueel.
.
|
Gij zijt goed gij. Die chirurg zit tegenwoordig vanuit een andere kamer te opereren met de hulp van electronica en robotica.
Er is daar nog maar weinig "voorovergebogen" meer aan, alles gebeurt meer en meer vanuit de zetel.