Een aanbevolen tekst stefanie, maar ik vrees dat hij weinig gelezen zal worden wegens te langdradig.
Ik kan me best inbeelden dat politieke vluchtelingen veel minder problemen hebben met het leven in onze maatschappij omdat het hier gaat over individuen die dankbaar zijn voor het feit dat ze terechtkomen in een democratische samenleving waar ze niet vervolgd worden.
Economische vluchtelingen daarentegen, en daar zitten voor een deel nep-politieke vluchtelingen bij, komen bijna uitsluitend naar hier wegens financiële redenen. Dat die avonturiers geconfronteerd worden met een andere taal, andere normen en waarden dat nemen ze er dan maar snel snel even bij. Uiteraard is dit om moeilijkheden vragen want culturen kunnen nu éénmaal botsen. Door familiehereniging en door het recruteren destijds van gastarbeiders uit een zelfde streek heeft men in sommige gevallen zelfs volledige dorpsgemeenschappen naar hier gebracht. Het zijn niet enkel de streekgenoten, familieleden en dorpsgenoten die men importeert, maar ook de plaatselijke gebruiken, familiebanden, sociale systemen en vetes. Hier ter plaatse zoeken die gemeenschappen elkaar weer op waardoor ze zichzelf voor een stuk isoleren met als gevolg dat een normale interactie met de autochtone bevolking een stuk moeilijker wordt.
|