Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Wat ook uit dat artikel blijkt is dat hij zichzelf zonet ook opperbevelhebber van het leger heeft gemaakt. Zijn macht is nu absoluut.
|
Ik heb er me nog niet over uitgelaten, maar terwijl de coup bezig was heb ik onmiddelijk mijn zorgen geuit na dat facetimegedoe via CNN Turkey (ik dacht aan een countercoup, na de kortstondige 'euforie' en dan de uitingen van bezorgdheid van andere forumleden). Laat ons niet vergeten dat internet blijkbaar selectief geblokkeerd werd, goed om weten voor de toekomst. Dat was zeer zeker niet de enige factor, want deze stelling, nl. dat Erdo wel eens het een en ander zou organiseren bestond steeds. Geen idee wat voor de EU en het MO de onmiddelijke gevolgen zullen zijn, maar ik durf nu wel te denken dat Erdogan meer wist. Hij wist weldegelijk van die coup mijn inziens.
Wat betreft de Wikileaks documenten inzake Turkije lijkt het duidelijk te worden dat Turkije een totalitaire politiestaat is net zoals de DDR was, iedereen verraadt er namelijk iedereen. Dat is wat blijkt uit die documenten, op eerste zicht. Nu de tweede lading afwachten. Maar wees gerust, vanaf nu zal Erdo niet gerust zitten tot alle oppositie weg is, want hij ging over de streep. En Turkije is een politiestaat hellhole.
Citaat:
Wat opvalt is de bijna irrationele haat die hij tegenover die Gullen aanhangers vertoont. Gaat het hem enkel om macht over die belangrijke factie in de samenleving ? Dat zijn soefi aanhangers, daar waar hijzelf een soeniet van de harde lijn is. (Erdogan heeft enkel school gelopen in een religieus instituut...)
|
Assad is vele beter dan Erdogan. Dat weten we reeds lang. Bashar kon zijn divers volk vredevol laten samenleven. Met Erdo wordt het dus wat anders. Opmerkelijk hoe stil de media en de NAVO blijft wat dit onderwerp betreft, zelfs uit Rusland hoort men niets. Shit in Turkije betekent wel ongelofelijke shit in Europa IMHO.
Citaat:
Wil erdogan naast zijn honger naar macht ook een religieus conflict ? Het secularisme heeft hij in principe reeds verdrongen, doordat zijn AKP partij almachtig is in het parlement.
|
Erdo zou gezegd hebben dat hij bereid is Assad te laten zitten. Terwijl we weten dat hij IS ea. zeer zekers hulp verleent. Geen idee waar het nu naartoe gaat. Er zouden idd wel eens buitenlandse machten achter de originele coup kunnen zitten zoals Erdo zei. We zullen spoedig wel ongeveer weten wie dat was, of dat denken we dan maar. Aan de andere kant zou Erdo nooit een machtsgreep hebben laten doorgaan indien hij wist dat er een buitenlandse macht achter zat. Nu zegt hij dat hij het weet, maar niet zeggen wil. Hij zou het uitschreeuwen, die kloot.
Hoe dan ook is deze troep in Turkije uiterst ongewenst. Syrie was reeds zeer naar...
Ik zie Turkije mogelijks spoedig naar een burgeroorlog gaan en dat zou helemaal geen goed nieuws zijn.