Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Gebrek aan een takitek om een antwoord ten gronde te bieden, zeg je.
Nu ben ik eens benieuwd naar wat je van dit antwoord vindt: een echt alternatief voor het rechts Vlaams Blok/Belang zou een linkse partij zijn die niet alleen 'links' is, maar ook de macht van de neoliberale mondialisering bekampt. Een links soevereinistische partij of beweging dus, die zich internationalistisch opstelt in plaats van mondialistisch. Veel mensen voelen onderhuids aan dat de macht die ze vroeger nog min of meer hadden in de westerse democratieën momenteel volledig uitgehold wordt door allerhande 'multinationale' instellingen als WTO en de EU. Dat is volgens mij een van de grootste oorzaken die het succes van (extreem) rechts mogelijk maken. Een linkse antimondialistische beweging zou een alternatief kunnen vormen, maar spijtig genoeg zijn net de linksen de grootste propagandisten van die mondialisering geworden. En klein-links, de enigen die nog tegen het neoliberalisme kan en wil in gaan, houdt zich ver af van het debat rond die mondialisering. Ik heb uit al die antifa kringen nog geen enkele keer een inhoudelijke kritiek op - om bij de actualiteit te blijven - de Europese grondwet en instellingen gezien. Zaken die een serieus effect zullen hebben op het bestuur hier in Belgique en alzo de aanhang van de 'fascisten' alleen maar zullen doen toenemen.
Dus, wanneer gaan we eindelijk eens een oppositiepartij krijgen?
|
Bwa, je vergist je toch op het punt dat uit antifa-kringen niets gezegd wordt over de internationale instellingen. Destijds hebben we doelbewust Blokbuster gelinkt aan Internationaal Verzet bij de protestacties tegen de EU-toppen in België en de antiglobaliseringsbeweging. Vandaag staat de antiglobaliseringsbeweging volgens mij trouwens op een kruispunt waarbij er gelijkenissen zijn met de antifascistische beweging: wordt gekozen voor de veilige bescherming door het establishment waarbij de activiteiten beperkt worden tot intellectualistische onderonsjes, of wordt gebouwd aan een alternatief aan de basis (doorheen concrete campagnes die tegen het establishment ingaan). Vandaag staat het bij politici goed om zichzelf "andersglobalist" te noemen, ook al noemden diezelfde politici ons ten tijde van Göteborg een "rondreizend circus"...
Wij hebben geprobeerd in de antiglobaliseringsbeweging nadruk te leggen op concrete thema's: beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd, privatisering van De Post en het spoor,... Die thema moeten we verder opnemen door in kringen van radicaliserende jongeren deze discussie te lanceren en tegelijk aan De Post, onder werklozen,... campagnes op te zetten. Geleidelijk aan zijn we alleszins dat soort initiatieven sterker aan het ontwikkelen met LSP en het biedt volgens mij zowel een antwoord op de vraag naar een perspectief voor de antiglobaliseringsbeweging als de anti-fascistische beweging.
Verder denk ik niet dat een grote partij zomaar uit de lucht zal komen vallen. Daar moet vandaag al aan gewerkt worden door het idee van een eigen politiek orgaan te versterken en op beperktere schaal aan te tonen wat mogelijk is met een politiek orgaan.