Los bericht bekijken
Oud 8 december 2004, 19:50   #596
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De Kerk is niet bij machte Gods geboden te veranderen. Welnu, ons is van Godswege opgedragen homoseksualiteit te verwerpen, omdat het een omkering is van de orde die God in de natuur heeft gelegd. De liefde tot de medemens is ten andere steeds gestoeld op de liefde tot God. En juist die liefde is geen vaag sentiment, maar het in de eerste plaats instemmen met Zijn geboden en verboden.
[font=Arial]Hier moet ik mijn spot even inhouden, want wat lees ik in Leviticus?

Leviticus 20:13:"Als een man met een andere man omgang heeft als met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad.
Zij moeten ter dood worden gebracht; zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten."

Leviticus 18:22:"Met een man mag u geen omgang hebben zoals met een vrouw; dat is een gruwel."

Tja, dat is nogal duidelijk, me dunkt. Iemand die de Bijbel als geloofsboek erkent en de wetten uit de verschillende hoofdstukken van Leviticus wil volgen, kan niks anders dan tegen homo's zijn.

Maar dan begint de pret pas! Want wat lees ik nog in Leviticus?

7, 22 : Gij moogt geen vet van rund, schaap of geit eten.
10, 9 : Wanneer gij of uw zonen opgaan naar de tent van de samenkomst, moogt ge geen wijn of sterk drank drinken, anders sterft gij. Dat is een blijvend voorschrift, al uw geslachten door.
19, 19 : Onderhoud mijn wetten. Gij moogt geen dieren van verschillende soort kruisen; gij moogt op uw akker geen twee gewassen zaaien; gij moogt geen kleren dragen van tweeërlei stof.

Zou iemand die Leviticus gebruikt om homo's te verfoeien zich dan ook aan bovenstaande geboden houden? Geen T-shirts van katoen en polyester? Nooit een druppel alcohol? Enkel brood met tarwe van akkers waar geen ander gewas op stond?

Of zal dergelijke persoon dan op zijn/haar stoeltje beginnen wrikkelen en zeer ingewikkeld beginnen uitleggen dat je het een en het ander (maar andere dingen dan weer niet!) in een historisch, cultureel en sociaal perspectief moet plaatsen etc. etc. Veel gewauwel waaruit volgens mij maar één zaak zal blijken: die persoon heeft het niet voor homo's, heeft daar niet het minste argument voor, en grijpt, tot zijn/haar eigen grote ondergang, naar een tekst van bijna 3000 jaar oud...[/font]