Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2016, 06:04   #525
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Voordracht Sterfhuisconstructie

Dit vond ik in mijn database, weet niet of de onderzoeksrechter er gevolg aan heeft gegeven. zoek het op in database




Aan de Heer Onderzoeksrechter Thys
Rechtbank van eerste aanleg te Mechelen
Griffie
Keizerstraat 20
2800 Mechelen
Dossier nr 98/65

Datum :11december 2002



VERZOEK TOT BIJKOMENDE ONDERZOEKSHANDELINGEN TE VERRICHTEN (ART 61 QUINQUIES)


Met deze verzoek ik U beleefd de volgende bijkomende onderzoeksdaden te verrichten.




1. Vast te stellen of deze prijs van 1.750.000 Bfrs voor het handelsfonds door currator is aanvaard of niet.Heeft er een pauliaanse vordering plaatsgehad (oud 448 Faillissementswet)

2. Vast te stellen hoe de koper voldaan heeft aan de opschortende voorwaarden (art 6) m.a.w. hoe hij de handlichting van de pandhoudende schuldeiser bekomen heeft.


MOTIVATIE :
De overeenkomst tot verkoop handelsfonds is afgesloten voor de datum van faillietverklaring.
Door het vonnis van faillietverklaring wordt aan deze overeenkomst geen einde gemaakt.

De rechtspositie van de curator als neutrale bewindvoerder die zijn opdracht put uit de wet(cass 16 februari 1995,A.C.,1995,181)(cass 2 mei 1994,R.W.1994-95;861)(Brussel 7 dec 1995,snelberichten Handelsrecht ,1996,120)

Met uitzondering van de opdrachten vervat in de artikelen 445 tot en met 449 oud faill wet en huidige art 16 tot en met 20 is op de verkoop van de onderneming die definitief is gesloten niet meer terug te komen door de curator.
Het komt aan de curator toe te beslissen deze overeenkomst al dan niet uit te voeren.

Zie ondermeer : Van Rijn en Heenen ,principes IV ,nr 2776 e.v.
Zenner : DES FRAIS ET depenses de l’administration de la faillite aux “dettes de la masse” in creanciers et le droit de la faillite Bruynlant 1983,689 690
Verougstraete”De schuldeisers,de faillietverklaring en de opschorting van betaling” in schuldeisers en ondernemingen in moeilijkheden,kalmthout,94,131
Ook art 44 van het nieuw faillissementsrecht.
Ook vijf jaar voorrechten en hypotheken 1991 95;Alain Verbeke en I Peeters nr 348 blz 260 en nr 384 blz 270
zie ook kanttekeningen bij de ontwerpen van het gerechtelijk akkoord en faissement C Van Buggenhout KLUWER OPLEIDINGEN 21.2.97 Ter Elst Edegem
Inzonder BLz 8 “ Actio Pauliana is nog steeds een geduchte rem op al te ‘Creatieve’ oplossingen”



Een Pauliaans bedrog is geen misdaad maar een QUASI DELICT of een ONEIGENLIJK MISDRIJF.

Rb Hasselt 16 juni 1958 rw 1958 59 ,855
Rb Kortrijk 24 maart 1955 T not 1956,168

Vijf jaar voorrechten en hypotheken 91 95 nr 315 blz 250 en nr 102 blz 61

“De Pauliaanse vordering vind haar grondslag in de leer van de ONRECHTMATIGE DAAD” en dus niet van de CRIMINELE DAAD.

Zie ook Wetsontwerp Gerechtelijk akkoord 329 17 95/96 Blz 28 II punt 2

Actio Pauliana wordt hierin niet gerangschikt onder de STRAFRECHTELIJK gesanctioneerde artikelen 490 bis en 489 strafwet (zie punt 1)



De hoofdreden is dat een sterfhuisconstructie zeer transparant is.Niets is verduisterd of verheimelijkt.De currator weet waar het handelsfonds zich bevindt,hij weet waaruit het bestaat en hij weet hoeveel er is voor betaald.

De criminele daad van verduistering van activa verondersteld iets wegnemen zonder er iets voor in de plaats te stellen
Corr Brux 12 nov 1971
Cass 26 juni 1973

Indien de prijs van 1.750.000 bfrs niet juist is moet er een civielrechtelijke procedure (pauliaanse vordering) worden opgestart en een aansprakelijksvordering naar de vereffenaar toe (art 186 swkh)

Het is dus niet de Correctionele Rechtbank die moet oordelen of de prijs juist was,maar de Rechtbank van Koophandel

Zie Antwerpen 18 dec 2001 1999 AR 1556 (identieke zaak)

Mijn vraag naar de pandhouder toe is gesteld omdat indien de koper rechtstreeks met de pandhouder een overeenkomst heeft bereikt dan is de overeengekomen prijs juist omdat de pandhouder toen nog buiten het faillissement viel (art 9) en is aan de opschortende voorwaarden voldaan en zijn er dus geen verpande goederen verkocht.In het negatieve geval treden de opschortende voorwaarden in werking en heeft er geen verkoop plaatsgehad.(zie art 6 verkoopsovereenkomst)

In de hoop dat U gunstig gevolg geeft aan mijn verzoek tot bijkomende onderzoeksdaden verzoek ik uw beschikking kenbaar te maken aan mij en aan mijn advocaat Pro Deo Mr Ravhekar.Mgr Van Nuffelstraat 6 2800 Mechelen


Met de Meeste Hoogachting

Van der Es Paul.

Bijlagen :copie overeenkomst verkoop handelsfonds
CC mr Ravhekar.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 11 augustus 2016 om 06:27.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden