Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat is heel begrijpelijk, daar het Frans schoolsysteem er alles, maar ook alles, aan gedaan heeft om de taal als een negatief element in de hoofden van de mensen te drammen.
Jaren geleden was ik eens op een boerderij in Terdegem (Terdeghem). De man des huizes kon vlot Vlaams praten, terwijl de vrouw in het gesprek steeds in het Frans tussenkwam. Naar de avond, en enkele glazen wijn later, bleek dat de vrouw op internaat had gezeten dat ze daar een jeugdtrauma moet hebben opgelopen over haar eigen Vlaams. In de beslotenheid van het huis sprak ze daarom met haar man (en de dieren!) Vlaams, maar met vreemden altijd Frans. Het was haar immers ingestampt, desnoods met de kletsende hand, dat "le flamand" boers, vuil, slecht, ongemanierd... was.
Als je praat met mensen die die tijd nog hebben meegemaakt, besef je welke psychologische terreur er in die streek is gebeurd.
|
Maar is die terreur niet mogelijk gemaakt met medewerking van de Frans-Vlamingen zelf ?
|