Los bericht bekijken
Oud 10 december 2004, 09:51   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Volgens schrijver Staf Schoeters alleszins niet, en ik citeer:

"Na zijn door werd Hendrik Conscience eigenlijk min of meer het culturele eigendom en uithangbord van de Vlaamse beweging. Wat diezelfde beweging er echter nooit bij vertelt, is dat de arme man bij leven een overtuigde Belgicist was! Hij schreef al zijn boeken in het Frans en het Nederlands, en koos zijn onderwerpen uit beide culturen. Zijn bedoeling was om zo België één te houden."
Of zijn bedoeling was België bijeen te houden, bleek nergens uit. Dat laatste is een ideetje dat Schoeters zelf heeft gebrouwd uit het feit dat Conscience nooit het bestaan van de Belgische staat in twijfel heeft getrokken. In de toenmalige Vlaamse Beweging deed dat echter niemand (tenzij in het begin Jan Frans Willems, maar ook die schikte zich uiteindelijk in het bestaan van België): dat was gewoon geen punt van discussie. Men hoopte immers dat de Belgische staat nog hervormd kon worden en dat er voldoende wettelijke aanpassingen mogelijk waren, opdat aan de rechtmatige verzuchtigingen tegemoet kon worden getreden. WO I en de nasleep ervan hebben die hoop definitief gebroken. Juist op dat ogenblik zit de ommekeer.

Conscience schreef zijn boeken evenwel niet in het Frans, maar vertaalde zijn Nederlands proza - op vraag van een Parijse uitgever - ook naar het Frans. Dat was niet zo verwonderlijk daar Conscience in het Frans was opgeleid (wat zich duidelijk laat merken in zijn Nederlands taalgebruik): hij beheerste het Frans dus wel heel goed.

Conscience was trouwens een heel populair auteur in die dagen, iets wat velen vergeten. Consciences werken kregen niet alleen een Franse vertaling, maar ook Duitse, Engelse, Tsjechische, Deense, Zweedse, Sloveense, Kroatische... tot zelfs later een omzetting in het Esperanto. In Frankrijk was Conscience heel populair in die dagen, net als in Duitsland.

Ik vraag me wel af wat Schoeters nu juist bedoeld met "hij koos onderwerpen uit beide culturen". Bij mijn weten speelt geen enkel verhaal van Conscience zich af in Wallonië...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 10 december 2004 om 09:52.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden