Los bericht bekijken
Oud 24 augustus 2016, 09:26   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard Postbode kent geen Nederlands

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160808_02417002

Dat er in het Pajottenland vaak Franstalige postbodes worden ingeschakeld, is al langer een probleem. Ook inwoners uit Ternat, Lennik en andere gemeenten nabij Brussel klagen vaak over postbodes die het Nederlands niet machtig zijn. Volgens de Vlaamse Volksbeweging is in Dilbeek de maat vol.

De vereniging kreeg onlangs drie klachten binnen van Dilbekenaren die niet met hun postbode konden communiceren, omdat hij of zij geen Nederlands kende.

“Ik hoor mensen constant klagen over het taalgebruik van de postbodes”, zegt Jean-Pierre Van Cauwelaert van de Vlaamse Volksbeweging.

“Mensen ergeren zich hieraan. In Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn, spreken de postbodes Frans.
Het wordt bovendien steeds erger. Een inwoner vroeg onlangs aan zijn postbode of er geen post was.

De postman antwoordde alleen dat hij Frans sprak.
Soms lijkt het alsof de postbodes geen moeite willen doen om Nederlands te spreken.”

Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.

Nederlandstalige klanten krijgen geen Nederlandstalige service van de Belgische Post in Vlaanderen .
Omgekeerd krijgen Franstalige klanten van de Belgische Post wel Franstalige service in Vlaanderen .

"Het viel Van Cauwelaert ook op dat het Nederlandstalige personeel aan het loket in het postkantoor wel vlot overschakelt naar het Frans bij Franstalige klanten.
“Die mensen willen zich blijkbaar klantvriendelijk opstellen”, zegt hij. “Dat kan ik goed begrijpen. Maar ik vind het wel jammer dat de postbodes die klantvriendelijkheid niet hoog in het vaandel dragen.”

Die Belgicistische mentaliteit van deze Belgische Postorganisatie kan niet langer meer door de beugel.
Afschaffen die handel en vervangen door een Vlaamse Post.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 24 augustus 2016 om 09:30.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden