Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Als buitenstaander/buitenlander krijg ik niet de indruk dat het rattachisme werkelijk leeft in Wallonië
Komt op over mij dat Wallonië in de hoek Frankrijk gedrukt wordt door de ontwikkelingen in Vlaanderen.
Vanuit Nederlandse optiek heeft het er geen behoefte aan om als speelbal te fungeren in de onderlinge strijd.
Niet alleen vanuit handelsoogpunt, maar ook politiek gezien werden mee o.a. daarom stappen gezet toenadering tot Wallonië.
Nederland heeft te maken met België, ofwel Wallonië en Vlaanderen
Magnette noemt rattachisme irrealistisch
21/10/2010
Aansluiten bij een buurland vindt Magnette een "belachelijk" idee, zeker als de cultuur van dat land "totaal tegengesteld is aan de onze". "Als ik de situatie zie in Frankrijk, begrijp ik waarom Wallonië nog nauwelijks drie rattachisten telt", vervolgt hij, verwijzend naar het gebrek aan sociaal overleg en de autoritaire regeringsaanpak van het pensioendebat in Frankrijk.
Een aansluiting met Duitsland ziet hij dan nog eerder zitten. "Dat strookt beter met de industriële belangen van Wallonië", besluit hij.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20101021_044
|
Citaat:
Aansluiten bij een buurland (Frankrijk) vindt Magnette een "belachelijk" idee, zeker als de cultuur van dat land "totaal tegengesteld is aan de onze".
|
Maar tezamen met Vlaanderen, waarvan de cultuur totaal tegengesteld is aan de Waalse, dat is dik in orde.
Alleszins, de mop van de dag, aansluiten bij Duitsland ziet hij wel zitten, in tegenstelling met Frankrijk, hebben ze daar wel de cultuur mee gemeen.
Tot zover de Belgische 'lach of ik schiet-show'.