Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P.
Naar mijn gevoel is dit korte termijn denken.
Daar waar olie de meest belangrijke, zo niet enige reden was voor het westers geslijm aan huize Saoud, daar is hun grootste exportproduct nu religieus fundamentalisme.
West Europa kan best zonder dat en heeft andere mogelijke levenanciers voor energie, vandaag. Ze moeten wel hun relatie met de US of A eens kritisch evalueren.
Laat die laatste eigenschap -kritisch evalueren- nu net hun zwakte zijn!
|
Klopt. Maar ook in West-Europa worden "special interests" goed gesoigneerd door de Saoedi's. Voor de gewone Europeaan - inclusief de moslim-Europeaan - is die relatie met de Saoedi's een totale ramp, maar voor vliegtuigbouwers, wapenhandelaren en Europese politici die hun verkiezingscampagne willen financieren valt er wel een en ander te rapen. En die politici verkiezen tegen alle verwachting hun eigen belang boven het algemene belang.
Ik herinner mij een verrukkelijke speech van Sakrozy die in Ryadh de "open islam" van Saoedi-Arabië prees. Een Franse moslimorganisatie maakte dan een filmpje waarbij die speech werd gemixt met beelden van publieke onthoofdingen in Saoedi-Arabië. Zeer open en transparant allemaal!