Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik identificeer me niet met België,...
|
Wij natuurlijk niet neen, maar velen wél. En die groep gaf ik dus als voorbeeld.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
... wat me evenwel niet blind maakt voor de werkelijkheid zoals ze zich nu aandient: Vlamingen identificeren zich gewoonweg niet als Nederlanders.
|
Inderdaad, en die groep Vlamingen vormen dan weer een ander voorbeeld voor wat ik stelde nml.:
Als één of ander incident een land splitst in noord en zuid, dan is het gewoon een kwestie van tijd (enkele generaties) dat men zich noordeling en zuiderling begint te "voelen". Tenzij men beter weet. En zich niet laat verblinden door een elftal of wat op een identiteitskaart staat.
Men denkt in se konservatief: wat is en bestaat is goed. Of, ik identificeer mij met België want het staat zo op mijn pas. Of met het Vlaamse gewest omdat dat zo bekend is inmiddels. Of met Nederland, onze buurstaat.
En dat gedrag is spijtig want dat maakt de Vox Populi tot een marionet der machthebbers.
Maw een Groot- of Heel-Nederlander denkt buiten de bestaande hokjes, wars van alle konservatieve identifikaties die Jan met de Pet aankleeft zonder ook maar het minste in vraag te stellen.
(En met Jan met de Pet bedoel ik tussen haakjes wel een andere dan Jan Van en Berghe.  )
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 september 2016 om 21:42.
|