Los bericht bekijken
Oud 7 september 2016, 17:12   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is toch al redelijk wat in de pers gekomen dat oproepen tot haat of geweld, strafbaar is. Hoe het juist geformuleerd is, zou ik eens moeten opzoeken.

Ik vind dat wel terecht.
Dus verder wat gezeverd over mijn gedacht:

Het is een Westerse vrijheid, so to speak, om te spelen met eenderwelk speelgoed dat jij uitkiest; maar spelen met springstoffen wordt te gevaarlijk geacht.

Idem dito in de verkeerswetgeving:
10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
(dat ik dit nog niet eer bedacht heb, als één van de wettelijke beperkingen van de vrije meningsuiting ...)

De hoogte van de straf ?
Zou nogal variabel moeten zijn: een individu die een zeker aanzien heeft bij een groep mensen (vb imam) draagt meer verantwoordelijkheid; zijn oproepen riskeren gemakkelijker gevolgd te worden door halve en driekwart zotten.
De rechter moet maar kunnen kiezen uit een brede waaier.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden