Los bericht bekijken
Oud 9 september 2016, 12:43   #11
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men moet altijd voorzichtig zijn met statistieken. Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand.

Maar zou dat ook geen gevolg kunnen zijn van een verhoging van het aantal buitenlanders? Fransen, Italianen, Duitsers, Spanjaarden. zelfs Amerikanen zullen zich waarschijnlijk liever of gemakkelijker bedienen van de Franse taal dan van de Nederlandse*. Een stijging van het aantal buitenlanders zal dan ook een stijging van het aantal Franstalige aangiften tot gevolg hebben.

M.a.w. er zijn te weinig gegevens beschikbaar om juiste conclusies te trekken.

*Het aantal buitenlanders dat de Franse taal (al is dat heel beperkt) beheerst is waarschijnlijk een heel pak groter dan diegenen die de Nederlandse taal beheersen.
"Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand." Ja Pajoske, da besluit ik, doodeenvoudig uit ondervinding. En die "Nederlanders, Duitsers, Amerikanen..." heb ik hier nog niet gezien (zullen er wel zijn hoor). Meesten zijn inderdaad Noord Afrikanen die Franstalig zijn, of zijn geworden (zoals buren van me - oorspronkelijk groot gebracht in Limburg...). Turken meestal afkomstig van het Gentse kunnen Nederlands (de kinderen wel te verstaan!).
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden