De vaste voorzitter, een soort Europese president, is inderdaad een van de meest ingrijpende veranderingen die de Europese grondwet doorvoert. Hij is samen met de nieuwe functie van 'Europese minister van buitenlandse zaken' ook het symbool van het centralistische denken van de gezamenlijke Europese regeringsleiders. Blijkbaar is eenheid belangrijker dan samenwerking en concensus.
Ik ben zelf absoluut tegenstander van een vaste voorzitter en van welke uitbreiding van de bevoegdheden van de EU dan ook, al was het maar omdat de huidige EU naar mijn mening niet goed functioneert en er eerst maar eens orde op zaken moet worden gesteld binnen de huidige EU. De EU moet eerst maar eens een doorzichtige, zakelijke en betrouwbare organisatie proberen te worden.
Daarnaast vind ik behoud van de autonomie van de verschillende staten, m.n. van Nederland, erg belangrijk op die terreinen die men in de verschillende staten belangrijk vindt en waar men over van mening verschilt. Concensus vind ik daarom een voorwaarde om tot een gezamenlijk standpunt te komen. Ik wil niet dat Nederland een Europese mening wordt opgedrongen waar Nederland niet achter staat maar een meerderheid van de andere landen toevallig wel, en ik wil ook niet dat Nederland samen met een Europese meerderheid andere landen een Europese mening opdringt waar die landen niet achter staan.
Een derde bezwaar tegen een vaste Europese president en een Europese minister van buitenlandse zaken is machtsvorming. Er ontstaat door de instelling van deze functies een vaste Europese politieke elite van enkele personen die de hele Europese politiek aansturen. Ik ben niet voor zo'n machtsconcentratie bij slechts een paar personen die alles domineren, ik zie liever dat de macht zoveel mogelijk verspreid blijft. Dan is het ook veel beter mogelijk om die macht te controleren en er invloed op uit te oefenen, als volk of volksvertegenwoordiging. De EU is al zo grootschalig, daar past wat mij betreft geen piramidestructuur bij. De macht in Europa moet van onderaf komen, niet van bovenaf.
|