Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis
Ik stel me toch vragen bij die Nikola: die truck heeft 100 kg H2 nodig voor een bereik van 1200 mijl. Dat is goed voor een energiecapaciteit van ~4000 kWh, maar vloeibaar waterstof heeft een dichtheid van 70 g/L dus die Nikola moet een waterstoftank hebben van 15000 L (en op een temperatuur gehouden van -253°C) - Ouch...
|
Ik heb het even opgezocht van *Toyota Mirai, die krijgen 5 kg H2 bij 700 bar in 2 druktanks met een totale inhoud van 122,4 liter (internal volume ), dus op wat jouw 15.000 liter berekening dan wel baseert?
Omgerekend zou dan voor 100 kg H2, enkel rekenkundig 2448 liter genoeg zijn, natuurlijk verdeeld over meerdere cilindrische druktanks om die druk te kunnen uithouden. Dus voorziene ruimte van pakweg 3000 dm³ = 3000 l zou voldoende kunnen zijn. Dat is 5 maal minder.
*

High-pressure hydrogen tanks
The Mirai is equipped with in-house developed 70 MPa high-pressure hydrogen tanks. The new 70 MPa tanks have three layers; a plastic liner a plastic liner to retain pressurized hydrogen (the innermost layer of the tank), a carbon fiber reinforced plastic layer, and a glass fiber reinforced plastic layer to protect the surface. The structure of the carbon fiber reinforced plastic layer has been innovatively lightened, giving it world-leading* tank storage performance.
http://www.toyota-global.com/innovat...brid.html#h306
Ook:
Citaat:
http://www.greencarcongress.com/2014...118-mirai.html
High-pressure Hydrogen Tanks. Two tanks with a three-layer structure made of carbon fiber-reinforced plastic and other materials are used to store hydrogen at 70 MPa (approximately 700 bars or 10,000 psi). The three layers are:
Inner layer: plastic liner (prevents hydrogen leakage)
Middle layer: carbon fiber reinforced plastic (structural element)
Surface layer: glass fiber reinforced plastic (protects outer surface from abrasion)
Compared to the high pressure hydrogen tanks used in the Toyota FCHV-adv model, tank storage has been increased by approximately 20% while both weight and size have been reduced to achieve a world-leading 5.7 wt% .
The front tank holds 60.0 liters, the rear tank, 62.4 liters. Total hydrogen storage mass is about 5 kg.
|
Ook het hoge gewicht van die stevige tanks in niet onbelangrijk:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota...hydrogen_tanks
High-pressure hydrogen tanks
The FCV concept used high pressure Type IV hydrogen tanks.
The Mirai has two hydrogen tanks with a three-layer structure made of carbon fiber-reinforced plastic consisting of nylon 6 from Ube Industries[40] and other materials. The tanks store hydrogen at 70 MPa (10,000 psi). The tanks have a combined weight 87.5 kg (193 lb).[2][37] and 5 kg capacity.
|