Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Maar het hoeft bijlange niet 4 keer te zijn, als alle treinpendelaars een carpoolauto zouden vinden wachten daar 9 vrije autoplaatsen per treinpendelaar, en ja in de spits. (moest je die link gelezen hebben, maar dat heb je niet). 9 plaatsen mmmm ... een luxe limousine kan het dan ook zijn. Met een beetje vrije UBER snel opgelost.
|
Als als als. Irrelevant, want het is niet. Als ons bomma wielen had was't een tram, maar ze heeft er geen.
Citaat:
Uw theoretische max capaciteit van treinen in de spits blijft irrelevant.
Bij een auto is men altijd zeker dat er tenminste 1 passagier is (de bestuurder zelf) en dat dag en nacht mogelijk.
|
Die capaciteit is niet theoretisch, die wordt daadwerkelijk gebruikt tijdens de spits, de treinen zitten dan vol, zeker op die verbindingen naar de steden. Het is trouwens lang niet de maximum capaciteit, die ligt een pak hoger (geen enkele spoorlijn opereert op dit moment in België aan haar maximum capaciteit), het is de in het spitsuur daadwerkelijk gebruikte capaciteit.
Citaat:
Het verkeer gaat namelijk gewoon zijn gang als de spoorwegen staken, zoals ik al zei dat prutsje dat met de trein rijdt kan gewoon meerijden in de auto.
|
Als je dat daadwerkelijk gelooft, dan ben je echt wel bijzonder naïef. 40% van de pendelaars op middellange afstand naar Brussel (van buiten de GEN-zone, degenen die dus vooral de snelwegen of de trein nemen) gebruikt de trein. 40%. Is dat voor jou een 'prutsje'? Stop die allemaal in hun wagen, en het land staat volledig stil.
Citaat:
En dan is er ook nog de bus... voor verre afstanden spotgoedkoop (1/5 van de trein) en niet persé langzamer dan de trein, soms integendeel.
Ik was onlangs toch verrast wie er allemaal met de bus van München naar Warschau pendelde of reisde? Na gewoon wat googlewerk en een busrouteplanner vergeleken met treinen wist men het wel heel rap waarom...
|
Intrercitybusnetwerken zoals Polskibus (waar je het waarschijnlijk over hebt) zijn vooral succesvol in landen die geen degelijk intercitytreinaanbod hebben, en zelfs daar zijn ze vaak minder populair dan de trein.
Citaat:
En statistieken van gemiddelde bezettingsgraad in # auto´s zijn ook gemakkelijk te vinden, moest BE de autobezettingsgraad van bepaalde landen hebben, waren er nauwelijks files in de spits, ik denk zelfs geen files...
# http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...ger-vehicles-1
|
Die statistieken zijn niet dezelfde als degene die je eerder aanhaalde voor België. Dit zijn namelijk de totale statistieken, over de hele dag plus het weekend. Die zijn irrelevant voor de spits, wanneer er zeer weinig gezinnetjes met de auto onderweg zijn. Daar zijn de stats voor woon-werkverkeer aan de orde. In totaal liggen de bezettingsgraden hier in België rond de 1,6, in lijn dus met andere landen. Maar tijdens de spits is dat een pak lager, en da's ook in andere landen zo.