Los bericht bekijken
Oud 28 september 2016, 07:14   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Niet begrotingstekort maar de staatsschuld is het probleem.

"Niet het begrotingstekort, maar de de staatsschuld is het probleem" volgens Herman Matthijs.

HBVL: 28-09-2016 (betalend gedeelte)

Een zeer belangrijk citaat uit het interview door Eric Donckier.

Vraag (Eric Donckier):
Waarom is een begrotingsevenwicht belangrijk?

Antwoord door Herman Matthijsen:

Een begrotingstekort van 10 �* 11 miljard euro is op zich niet dramatisch. Het probleem is onze hoge staatsschuld van 106% van ons bbp. Die moeten we afbouwen en daarom moeten de begrotingstekorten omlaag. Vorig jaar betaalden we 11,6 miljard euro aan rente op de staatsschuld. Wanneer dan die rente stijgt, stijgt dat bedrag mee, waardoor we dat geld niet kunnen gebruiken voor andere zaken.

Vraag (Eric Donckier):
De regering moet op zoek naar 4.2 miljard euro om de begrotingen van dit en volgend jaar op koers te houden, is dit haalbaar?

Antwoord door Herman Matthijsen:

Neen!
Ik stel me trouwens vragen bij dat bedrag.
Het planbureau heeft de vooruitzichten voor volgend jaar verlaagd omwille van de Brexit. Waarom?
De Britse premier heeft aangekondigd dat ze pas eind volgend jaar het vertrek van de Britten uit de EU gaat vragen.
Er zijn dus nog helemaal geen economische gevolgen.
Ik denk dat we uiteindelijk zullen uitkomen op een te leveren inspanning van om en bij de twee miljard euro, ook omdat de regering de door Johan Van Overtveldt voorgestelde buffer van 1 miljard euro zal laten vallen. Als is zo'n buffer op zich wel zinvol omdat in dit land de inkomsten systematisch overschat en de uitgaven systematisch onderschat worden, om de doelstellingen, althans op papier, te halen.

Hier schrijft een professor wat wij al eerder schreven op dit forum.
Ik weet dat Herman Matthijsen bij onze tegenstanders aanzien wordt als de slippendrager van de N-VA.
Maar we kunnen toch niet ontkennen dat zijn analyse juist is.

Wij betalen hier Godverdomme 11 miljard euro aan intresten. Allemaal de schuld van de N-VA

De professor zegt terecht dat we moeten vrezen voor een rentestijging, zo'n stijging kost ons rap enkele honderden miljoenen tot een miljard extra.

Het is zoals Schoof al meermaals schreef: "De problemen creëer je niet op het moment dat je de schulden gaat afbetalen, maar op het moment dat je ze maakt.".
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden