Los bericht bekijken
Oud 16 oktober 2016, 10:54   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb het hier over de bevolking, niet over de politici. Op het werk merk ik - evenwel met de Franstaligen als met de Vlamingen - dat we nooit over politiek en het communautair spreken, hetzelfde met mijn vrienden en kennissen. We spreken liever over muziek, films, TV uitzendingen, sport, enz.............

Zoiets kan banaal klinken maar dat heeft natuurlijk gevolgen. Terwijl Vlamingen hier op Franstaligen spuwen of niets meer van de Franstaligen willen weten, merk ik dat veel van mijn Franstalige collega's in Vlaanderen leven, hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen. Als u dit objectief bekijkt, merkt men dat ze in een totale andere richting van de Vlaams-Nationalisten gaan. Ze hebben een "Belgische reactie" en het kan hen blijkbaar helemaal niet schelen te weten dat een bepaalde Vlaanderen - die we hier vinden - niets meer van de Franstaligen wil weten. Ze denken nog dat het communautair maar de politici interesseert. Misschien zijn de Franstaligen te onverschillig tegenover wat er in Vlaanderen leeft.

"Bent u het beu met de Franstaligen, pech voor u.
Voelt u zich niet op uw gemak met Franstaligen rond u, pech voor u.
Valt u in depressie of in paranoïa omdat Franstaligen in uw buurt zijn, pech voor u." "Het betreft de Vlaams-Nationalisten, niet de Franstaligen".
Zo zou ik, volgens mijn dagelijkse ervaring met de Franstaligen, het gedacht van de Franstaligen tegenover het Vlaams-Nationalisme samenvatten. Echte je-m'en-foutisme.
je zegt langs de ene kant dat ze onverschillig zijn maar langs de andere kant dat ze een Belgische reactie hebben. Daar zit een serieuze tegenstelling.