Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Toen kreeg je je rijbewijs - eender welk - gewoon op aanvraag op het gemeentehuis.
Ik heb de laatste stuiptrekkingen daarvan meegemaakt toen ik een burgerrijbewijs kreeg omdat ik met een tank reed bij het leger. Ik ging regelmatig met 40 ton de baan op en kreeg een B rijbewijs.
|
How jong, Het was wel zo dat als je leerde rijden bij het leger je dan een burger rijbewijs kon verkrijgen op vertoon van militair rijbewijs. Maar dat je de periode toen jij militair was zomaar een rijbewijs eender welk kon gaan afhalen op het gemeentehuis is helemaal niet zo. Toen men in de jaren vijftig het verplichte rijbewijs invoerde kon iedereen een rijbewijs naar keuze gaan afhalen in het gemeentehuis, maar dat was een beperkte tijdspanne, verder werd men verwittigd dat er wel eens een controleur kon komen om te kijken of je wel auto kon rijden, die controleurs zijn natuurlijk nooit aangesteld maar toch, mijn ex-schoonmoeder bv heeft nooit geen wagen kunnen besturen maar toch had ze zo een rijbewijs afgehaald en geloof me ze had heel haar leven het benauwd als ze er aan dacht de er een controleur zou kunnen komen..