Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Met HDR effecten wordt tegenwoordig idd nogal vlug overdreven. Het is vrij nieuw he.
|
Ik heb er op zich geen problemen mee maar er wordt inderdaad vaak mee overdreven.
Voor mezelf ga ik nooit zo extreem. Ik vind het nogal lullig dat je bv een fotoboek zou maken van een vakantie waarbij je, als je er een paar jaar later nog eens doorbladert, constant moet denken dat het er zo in't echt helemaal niet uit zag.
Ik pruts meestal wat met helderheid, contrast, hier en daar een kleur wat optrekken maar altijd zodat het zo dicht mogelijk bij de realiteit blijft.
Ook op reiswebsites zijn zo'n foto's een ramp.
Je verkent je reisbestemming op voorhand een beetje op internet en ziet fanatastische foto's van kleurrijke dorpjes, gestreepte gebergtes en de meest groene bossen.
En wanneer je daar dan aan komt blijkt dat dorpje niet te spatten van de kleur maar eerder te bestaan uit vaalgele of -rode huisjes en bij de rotspartijen moet je al goed kijken om de verschillende lagen te herkennen.
Niemand wint daar iets bij.
Leuk om indruk te maken op een website of voor een wedstrijd maar verder zijn zo'n overdreven bewerkte foto's eerder bedrog in mijn ogen.
Soit, ieder zijn meug natuurlijk. Er zijn vast wel voldoende mensen die het wel mooi vinden want het internet barst tegenwoordig van zulke foto's.