Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2016, 22:31   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Eigenlijk wel.

Het eerste formulier gaat om de bestelling. Het premiejaar waarin u valt en dus het premiebedrag waarop u recht heeft, zijn afhankelijk van de bestellingsdatum (in 2016 is het maximum nog 5000 euro, vanaf 2017 is dat 4000 enz.). Bovendien is er een pot van 5 miljoen voor 2016. Is die op voor het einde van het jaar, heeft u pech, dan worden de premies versneld verlaagd. First come first serve (tenzij de minister beslist die pot toch aan te vullen voor dat jaar). Wie zijn wagen het eerste bestelt, staat dus eerste in het rijtje voor de premie.

Uiteraard wil de overheid ook wel controleren of u niet stiekem een premie wil opstrijken voor een geannuleerde bestelling. Hence, het tweede formulier voor de ingebruiksname.

Als consument moet je blij zijn dat de overheid net de bestellingsdatum in overweging neemt, want zo bent u als consument niet afhankelijk van de constructeur. Stel dat u als brave huisvader en boomknuffelaar denkt "Ik kan er niet snel genoeg bij zijn, de elektrische revolutie, ik bestel mijn ecomobiel in maart, dan heb ik hem zeker voor het einde van 2016". Maar ondertussen heeft één of andere monstergolf de fabriek verwoest waar noest werkende Japannertjes het ambtenarenstofjasgrijs metaalkleurtje voor uw rijstracer produceerde. Gevolg: uw wagen wordt pas geleverd in januari 2017. Indien de datum van inverkeersstelling danhet referentiepunt zou zijn, zou u denken "Potvolkoffie, nu mis ik die premie van 2016". Gelukkig is daar dan de overheid die de datum van uw bestelling als referentiepunt neemt, waardoor u alsnog geniet van uw 2016-premie.
Kortom, er is geen gegronde reden. Het kan heel eenvoudig geregeld worden net zoals dat ook het geval is met andere premies, nl. datum van de betaling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden