Discussie: De slag om Mosul
Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2016, 06:04   #355
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
ik ben het grotendeels eens met je mening maar wil toch nog op een puntje terugkomen omdat me dat belangrijk lijkt.



Dat is volkomen onjuist.

De Nato is een politieke én een militaire organisatie. De politieke baas is steeds een Europeaan, de militaire een Amerikaan.

Stel nu dat toch de échte beslissing in het Pentagon genomen wordt en dat Saceur (de US baas van de Navo troepen) 'morgen' moet aanvallen. Stel dat die kerel zijn multinationale staf én alle onderliggende multinationale hoofdkwartieren enthousiast meekrijgt.

Wat gaat er dan morgen gebeuren? Niets.

De Navo heeft geen troepen, de Nato heeft geen materiaal, de Nato heeft geen stocks. Dat is allemaal nationaal. Daar heeft de Navo as such nu niets aan te zeggen, op wat luchtverdediging na. Het is wat technisch, maar de Navo krijgt een aantal nationale troepen onder zijn commando vanaf General Alert, dat wil zeggen wanneer de oorlogstoestand van kracht is. En dat is een nationale beslissing die de nationale parlementen elk voor zich moeten nemen. Zie je zo ooit een Nato offensief starten? Zelfs voor CETA was 7 jaar nodig en wat dwarsliggende Walen. Zo een democratisch proces is onmogelijk.

Anders wordt het natuurlijk wanneer een lidstaat wordt aangevallen, dan treedt de verdedigingsclausule 5 in werking.

Het is ook daarom dat de Nato nu moet bedelen om bijvoorbeeld een schamele 100 Belgen in Litouwen te stationeren. Dat is geen militaire beslissing, dat is een poltieke beslissing, want die 100 Belgen (of 4.000 of zo Natot troepen in totaal) kunnen daar militair niets gaan uitrichten. Het is een politiek signaal van betrokkenheid.




Met de hand op het hart: nooit, never, jamais is binnen de Navo zo'n offensieve wargame gespeeld. Dat zou ook politiek niet haalbaar zijn omdat het de finaliteit van de Navo totaal zou ondergraven.

Wat in de koker van de US buiten de Navo omgaat, daar heb ik het raden naar. Naast een geïntegreerde planning hebben ze buiten de Navo om hun eigen nationale planning. Daar heeft de Navo niets mee te maken.
Op welke planeet leef jij? De US is de NAVO, de rest mag toekijken en ja knikken.
subocaj is offline