Het Koninkrijk Gods is gelijk ....
Het Koninkrijk Gods is gelijk ...
De parabels van Jezus die beginnen met de woorden Het Koninkrijk Gods is gelijk een ... vormen wellicht het belangrijkste deel, en naar mijn mening mogelijk samen met de zaligsprekingen, het weinige authentieke, dat over het optreden van Jezus is bewaard gebleven. De parabels hebben exegeten hoofdbrekens gekost omdat ze op diverse punten lijnrecht in strijd zijn met wat wij verstaan onder rechtvaardigheid en goede moraal. In plaats van ze af te keuren als te zot voor woorden wil ik proberen hun bedoeling te begrijpen want het zijn literaire hoogstandjes. Ze kunnen naar mijn mening alleen begrepen worden tegen de achtergrond van Judea en Samaria in de eerste eeuw. In het navolgende heb ik gebruik gemaakt van de commentaren van Paul Verhoeven zoals die te vinden is in zijn boek over Jezus, maar ik interpreteer de gelijkenissen anders.
Ik zal trachten aan te tonen dat Jezus een geesteshouding van goedheid, barmhartigheid en onzelfzuchtigheid predikte speciaal voor de rijke en machtige sociale klasse en een geesteshouding van liefde en eenheid of gelijkheid speciaal voor de sociale onderklasse. Die geesteshouding was wat Jezus bedoelde toen hij zei: "Het Koninkrijk Gods is in u" (Lukas 17:21). Dat wil zeggen dat Jezus geen opstand tegen de priesterkaste predikte en dat hij geen kerk of beweging stichtte. Hij zag zich niet als de Joodse messias en hij stond ook niet op tegen de Romeinen. Ik beperk mij tot commentaren op vier van de gelijkenissen en later nog wat toevoegingen.
|