Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
RAI, BOVAG en ANWB geven zelf aan dat rekeningrijden de enige oplossing is tegen de toenemende file problematiek. De files stijgen met 38% tegen 2021 en de aanleg van extra wegen doet daar niets aan af.
|
Integendeel tot deze glazen-bol-voorspellingen tegen 2021, hebben ze (ook ANWB) in Nederland in 2012 wel file-
afnames van gemiddeld 40 % gemeten tov het gemiddelde van de vorige 6 jaren, plaatselijk zelfs met 50 % (regio Amsterdam),
en in 2013 verwachten ze nog verdere dalingen (want integendeel tot Belziekstilstand werken ze in NL wel aan vlotte wegcapaciteit van hun hoofdwegen):
Citaat:
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...-files-in-2012
Filecijfers 2012
De filezwaarte in de regio Amsterdam is opnieuw gedaald en inmiddels gehalveerd ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen zes jaar. Deze forse daling blijkt uit de berekeningen van de ANWB. De afname met 50 procent schrijft de bond toe aan nieuwe infrastructuur maar ook aan de economische ontwikkelingen.
[...]
Landelijk daalde de filezwaarte het afgelopen jaar gemiddeld met 40 procent. Extra rijstroken hebben ervoor gezorgd dat knelpunten zijn verdwenen maar er ook weer nieuwe zijn ontstaan. De opvallendste wijziging in de top tien van knelpunten is dat de A4 (Amsterdam-Den Haag) is verdwenen. Vorig jaar stond de dagelijkse file tussen Roelofarendsveen en Hoogmade nog op nummer één. Sinds 1 april kan het verkeer daar in beide richtingen over drie in plaats van twee rijstroken. De A50 Arnhem – Eindhoven tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk staat met afstand op de eerste plaats. Het aantal files nam daar het afgelopen jaar zelfs toe.
Gelet op de economische ontwikkelingen en de verdere uitbreiding van de infrastructuur verwacht de ANWB dat de gemiddelde filezwaarte in 2013 verder zal afnemen.
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...grafieken-2012
|
Rood is het gemiddelde van 6 jaren 2006-2011.
Dus we hebben een refertelijn gemiddelde 2006-2011,
daling 40 %. (gele lijn)
Eens verder kijken 2013, ANWB: (ook een zachte winter geeft duidelijk minder file)
Citaat:
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...rte-gehalveerd
Filezwaarte gehalveerd
01 oktober 2013 - Het aantal files op de Nederlandse wegen is in het derde kwartaal gehalveerd ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen 7 jaar. De filezwaarte is nog nooit zo laag geweest. Dit blijkt uit de jongste filecijfers van de ANWB. Zowel in de zomermaanden als in september stonden er op de wegen veel minder files.
|
Citaat:
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...-kwartaal-2014
Filezwaarte daalt
Eerste kwartaal daling van 25 procent
01 april 2014 - De filezwaarte* in Nederland daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent vergeleken met vorig jaar. In 2013 had het verkeer in deze periode veel hinder van winterse omstandigheden, dit jaar is het weer gunstig geweest. Echter in de regio’s Amsterdam en Rotterdam merkten automobilisten weinig van de filedaling.
|
Lijkt erop dat de files minstens gehalveerd zijn
of gele lijn = - 50 %
voor 2013
Nog eens verder kijken, economische groei en weersomstandigheden spelen natuurlijk altijd mee,
voorjaar 2014 lijkt het keerpunt en nemen de files toe, vanaf het recordjaar-minste-files-2013 (-50%) niet meer dan logisch...:
2014- 2015:
Citaat:
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...-jaaroverzicht
We stonden in 2015 veel langer in de file
Ook de komende jaren zullen de files stijgen
28 december 2015 - Het afgelopen jaar stonden we veel langer in de file dan in 2014. De filezwaarte* nam dit jaar toe met 20 procent. De ANWB verwacht dat de files de komende jaren alleen maar langer zullen worden. In 2015 was dat met name goed te merken in de regio’s Utrecht en Den Haag. Daar steeg de filezwaarte met zelfs 35 procent.
De economische groei in Nederland resulteert in meer verkeer op de weg. Na een jarenlange daling zien we de sinds het voorjaar van 2014 het aantal files weer toenemen.
|
Dus 2015 relatieve toename 20 %, vanuit die 2013 is dat nog altijd een 30 % afname.