Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique
In de millennia-oude retorica worden stijlfiguren zoals de drieledige opsomming aangeleerd. Je begint met het 2de belangrijkste ( minder EU), dan het minst belangrijkste ( minder pvda) en eindigt met de climax ( minder Marokkanen). De conclusie ( "dan gaat we dat regelen") slaat op de volledige drieledige opsomming en niet louter op de climax.
|
Dat heb ik ook overwogen en dat kan zeker aangevoerd worden door de verdediging. Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van Wilders en zijn team en dan kan moeilijk ontkend worden dat dit een grap was, een satire op een omstreden programmapunten van de partij. Zoals de zaak nu voor het gerecht komt wordt de uitspraak uit zijn verband gerukt, uit de context gehaald. Erg dom eigenlijk.
Premier Rutte gaf er meteen commentaar op voor de camera en zei: "Het ergste vond ik dat Wilders zei 'dan ga ik dat regelen'. Rutte had ook moeten opmerken dat de toehoorders er luid om konden lachen en dat het een grap was. Maar hij koesterde ongetwijfeld een behoorlijke dosis wrok tegen Wilders en hij wilde er politieke munt uit slaan.