Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique
Ik vermoed dat je met "omstreden programmapunten" vooral het eerste PVV programmapunt van hun laatste verkiezingsprogramma:
https://www.pvv.nl/index.php/visie.html
In zijn eerste programmapunt pleit Wilders voor een verbod op de Koran. Hier volg ik hem niet zo goed. Wilders heeft een hele politieke carrière opgebouwd door de boodschap van de Koran te vulgariseren. Een boek op de verboden lijst plaatsen maakt het enkel nog populairder.
De partijpolitiek is in Nederland niet zo'n big business als in België. Hier komt veel meer volk naar partijcongressen. De partijvoorzitter is altijd een entertainer als hij op een podium zijn leden toespreekt. In België wordt terecht gesproken over particratie. Naïeve partijleden krijgen de indruk dat ze inspraak hebben het de partijlijn door hun stem te laten horen op de congressen. In het laatste N-VA congres kreeg de voorzitter massaal applaus omdat hij bereikt had dat in het regeerakkoord op blad 2 geschreven stond dat er op het einde van de legislatuur opnieuw verkiezingen kwamen... Je kan dergelijke praktijken een grap of satire noemen maar dat is naar mijn bescheiden mening minachting voor de volksmennerijcapaciteit van Wilders.
Nederland leert geen lessen uit de fouten die Belgische politici maakten. In België hebben ook veel politieke kopstukken hun mening geventileerd over de propaganda van het Vlaams Blok. Dit heeft hen veel stemmen gekost die allen naar de Vlaams Belang politici gingen.
De beste aanpak tegen Wilders is "geen commentaar" in de stijl van Jean-Luc Dehaene. Het FN in België is in Wallonië met succes doodgezwegen door hun politieke concurrentie.
|
In Vlaanderen kan je het sukses van de NVA niet doodzwijgen.