Los bericht bekijken
Oud 6 november 2016, 11:08   #191
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Klopt, het is een bekend punt van hem. Dat verkiezingsprogramma heb ik niet gezien. Uit de EU treden staat er wel in sinds 2012, zag ik, en minder PvdA natuurlijk niet.

Overigens, de rechtsopvatting is zo dat art. 137 van het BW handelingen noemt die zonder meer strafbaar zijn, zoals discrimineren wegens ras e.d., terwijl bij een beroep op art. 1 van de grondwet, dat de zelfde handelingen noemt plus 'discriminatie op welke grond dan ook', een afweging van belangen wordt gemaakt.
Indien men geconfronteerd wordt met een geval van discriminatie waartegen men juridisch wil optreden is het van belang om te bezien of de grond op grond waarvan wordt gediscrimineerd naast artikel 1 Grondwet ook in andere wetgeving is uitgewerkt; bijvoorbeeld het Wetboek van Strafrecht of de Algemene wet gelijke behandeling. Indien het verbod op discriminatie op die grond in andere wetgeving nader is uitgewerkt verdient het de voorkeur om je je op die wetgeving te beroepen, omdat het bij zie wetgeving niet zozeer om een afweging van belangen gaat, maar om specifieke verboden. Indien er geen nadere wetgeving is kan een beroep op artikel 1 Grondwet bij de rechter zinvol zijn.
Ik ken niet het Nederlandse strafrecht en ook niet de Algemene wet gelijke behandelingen. Het gaat hier om een politieker die zijn leden toespreekt. Een politieker mag wel degelijk zijn partijstandpunt van exit-EU en repatriëring van bepaalde nationaliteiten verkondigen.

Op dit forum is er voorbeeld een topic dat oproept om te breken met Saoedië-Arabië:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=226130
NU breken met Saoedie-Arabië!

Discriminatie op basis van nationaliteit is in Nederland wel degelijk strafbaar voor ondernemers met publiek toegankelijke handelszaken. Soms is discriminatie op basis van nationaliteit verplicht opgelegd aan private ondernemers. Ik denk voorbeeld aan de massa-boetes die BNP Paribas heeft gekregen voor het faciliteren van betalingsverkeer met de "axis of evil". Het is altijd een politieke beslissing geweest welke nationaliteiten verplicht te discrimineren zijn.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 6 november 2016 om 11:09.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden