Los bericht bekijken
Oud 6 november 2016, 16:00   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard Limburg krijgt 302 extra laadpalen of extra 604 laadpunten.

Voor Vlaanderen worden er extra 5000 oplaadpunten geïnstalleerd tegen 2020 (2500 extra laadpalen)

Een laadpaal is goed voor 2 oplaadpunten of tegelijkertijd 2 E-wagens (foto)
Ttz 2 parkeerplaatsen.

Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161106_0...xtra-laadpalen



Aan eén laadpaal kunnen telkens twee elektrische wagens gelijktijdig opladen.

Tegen eind 2020 zullen er in de hele provincie 302 geplaatst zijn, goed voor telkens minstens twee laadpunten per gemeente. Dat gebeurt door netbeheerder Infrax, behalve in Sint-Truiden, dat zelf de palen gaat plaatsen.

De Vlaamse netbeheerders Eandis en Infrax zijn vanuit het Vlaamse Energiebesluit verplicht om jaarlijks een aanbesteding te organiseren voor de installatie, het onderhoud en de exploitatie van publieke toegankelijke oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Voor heel Vlaanderen moeten zij tegen 2020 samen 5.000 oplaadpunten installeren. In Limburg moeten dan 302 laadpalen staan, goed voor 604 oplaadpunten. Tot nader order blijven alle laadpalen die vandaag al in de provincie beschikbaar zijn gewoon staan en gaat het in deze om extra exemplaren.

Om te bepalen waar de laadpalen precies moeten komen, voert Infrax samen met de betrokken gemeentebesturen locatiestudies uit. “Op die manier bepalen zij zelf de plaatsen waar, volgens hen, de elektrische laadpalen het best kunnen staan”, zegt Verdoodt. “Ze kunnen kiezen voor parkings, winkelbuurten, schoolbuurten, drukke werkplekken en noem maar op. Belangrijk is wel dat de gemeente hiervoor telkens een dubbele parkeerplek ter beschikking stelt. Dat is ook hun enige inbreng. De andere kosten zijn voor de netbeheerders.”

Overal komen er laadpalen. Zelfs in Herstappe zullen volgend jaar twee auto’s tegelijk stroom kunnen ‘tanken’. In Hasselt staan vandaag vier laadpalen op de kleine ring. Daar komen er in 2017 al veertien bij en tegen eind 2020 zelfs 48. “Dat is echt nodig”, zegt mobiliteitsschepen Habib El Ouakili (sp.a). “De huidige Hasseltse laadinfrastructuur, vier laadpalen verspreid over de kleine ring, voldoet niet meer aan de nieuwe ontwikkelingen op de elektrische markt. Maar tegelijk moeten we er oog voor hebben dat de parkeerdruk niet te hard toeneemt. We moeten er dus omzichtig mee omspringen.”

Hoeveel laadpalen uw gemeente telt en wat de situatie moet worden tegen 2020, ontdekt u in onderstaande interactieve kaart:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 november 2016 om 16:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden