Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Vanaf het moment dat de stroom op het net gaat, kan je niet meer zien hoe die opgewekt wordt.
Stel dat u gelijk heeft dat er uitsluitend groene stroom naar de laadpalen gaat (wat ik heel sterk durf betwijfelen), dan wordt deze groene stroom ontrokken voor de stroom die eigenlijk voorzien was voor huishoudelijk gebruik. Dit gat moet dan opgevuld worden door elentrik die komt van de bruinkoolcentrales.
Draai of keer het zoals je wilt.
|
Jij hebt dus helemaal geen bewijs en jij beweert dat zomaar?
Ook uw twijfel is totaal ongegrond en uit jouw duim gezogen.
Ook steeds meer treinen rijden ondertussen op groene stroom (en dat is een pak meer MWh als die duizenden electrische auto´s:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...e-stroom.dhtml
Nieuwe windturbines laten treinen rijden op groene stroom
24/10/15
35.000 MWh
De turbines leveren jaarlijks ongeveer 35.000 MWh elektriciteit of het gemiddelde jaarverbruik van bijna 10.000 gezinnen. Maar slechts een derde van de geproduceerde energie is bestemd voor het openbare elektriciteitsnet.
De rest vloeit naar de hoogspanningspost van spoorwegbeheerder Infrabel, die de groene stroom zal aanwenden om 3 spoorlijnen van stroom te voorzien. Dagelijks zullen zo'n 170 treinen (of 5 procent van het totaal), meer bepaald de hogesnelheidstreinen tussen Leuven en Luik, de 'klassieke' treinen tussen Leuven en Luik, en de treinen tussen Landen en Hasselt, aangedreven worden door de windenergie uit Gingelom.
|
Er is soms teveel groene stroom dat niet opgeslagen kan worden ttz niet zomaar terug op het net kan gezet wortden, dan moet men serieus blij zijn dat er al enkele duizenden electrische wagens zijn die zich kunnen opladen, naast ander electrisch vervoer.
Groene overtallige stroom wordt dikwijls geexporteerd maar het probleem is dikwijls dat dan andere landen ook teveel groene stroom hebben, vbn genoeg. (teveel wind en zon tegelijkertijd)
Duitsland exporteert dikwijls jaarlijks zoveel groene stroom (windenergie) als al zijn bruinkoolcentrales tesamen kunnen opwekken. Jouw keus dus onwetend te willen blijven.
Belgie heeft bvb vandaag zelfs meer dan #60 % emissievrije electriciteit, voornamelijk kernenergie. Draai het of keer het zoveel je wil, er is ruim voldoende stroom om die paar duizend oplaadpalen van groene/grijze stroom te voorzien. Uw steenkool/bruinkool-verhaal is gewoon veel te kort door de bocht.
#
Jouw foute stelling en antwoord:
Citaat:
http://www.scilogs.be/eos-gastblog/o...is-elektrisch/
1. De opwekking van elektriciteit is even vervuilend als benzine- of dieseluitstoot.
Fout. De Belgische elektriciteitsproductie is vandaag voor meer dan # 60 procent emissievrij - hoofdzakelijk door de inzet van kernenergie. Onderzoekers berekenden dan ook dat een Belgische elektrische wagen sowieso tot bijna de helft minder uitstoot dan een conventionele diesel- of benzinewagen. En duurzame, thuis opgewekte elektriciteit stoot uiteraard geen broeikasgassen uit als je er je autobatterij mee oplaadt.
Elektrische wagens zijn daarenboven veel stiller en geven ook een pak minder andere schadelijke stoffen af, zoals roetdeeltjes, waardoor ze onze lucht gezonder en onze ziekteverzekering goedkoper maken. Maatschappelijk gezien is elektrisch rijden dus vandaag al een enorme opportuniteit en een must do voor elke overheid.
Eén kleine kanttekening echter: Soms verwijst men naar de hogere emissies die vrijkomen tijdens de productie van de elektrische auto. Klopt. Maar die wegen wat België betreft totaal niet op tegenover de lagere uitstoot die je op andere vlakken boekt. Bovendien is het zo dat ook dit argument als sneeuw voor de zon verdwijnt zodra elektrische auto’s dezelfde massaproductie bereiken als conventionele wagens en de alsmaar milieuvriendelijkere productie van batterijen zich doorzet. Hoe je het ook draait of keert. Het is op alle vlakken makkelijker de elektrische auto te vergroenen dan de fossiele brandstoffen van een gewone auto.
|
Dat openbare oplaadpunten voor electrische wagens enkel groene stroom krijgen is trouwens -indirect- een opgelegde richtlijn van de Europese commissie, en nog betere richtlijn gaan volgen:
http://ec.europa.eu/transparency/reg...77-NL-F1-1.PDF