Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
@ViveLaBelgique
Oké. Inderdaad, dit is een interessante link met een globale uitleg van de grondwet artikel 1 en niet alleen voor werkgevers. Het lijkt mij meer een toelichting of richtlijn dan een wetsartikel.
Het noemt als criterium voor strafbaarheid o.a. discriminatie op basis van nationaliteit, maar de betekenis voor de zaak Wilders is mij niet duidelijk. Wilders' voorstel betreft niet alle Marokkanen maar Marokkanen in bijzondere omstandigheden. In de eerste plaats personen die geen Nederlands staatburger zijn en mogelijk in tweede plaats criminele Nederlanders met een Marokkaans paspoort. Verbanning is een eeuwen oude straf.
|
Wat ik hierboven citeerde was wel degelijk een wetsartikel. Op de website staat ook verdere toelichting.
Wilders doet zijn uitspraken als politicus. Ik volg niet al zijn uitspraken van Wilders. Ik zie in zijn programma nergens zijn standpunten staan over criminele Nederlanders met Marokkaanse nationaliteit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Bij discriminatie denk ik aan het onthouden van rechten of vrijheden aan personen en niet, zoals een voorbeeld in de link: het uitschelden van een jood omdat deze een keppeltje draagt. Hoe doe je dat eigenlijk? Roept iemand dan: "Hé! vuile keppeltjesdrager?" Een beetje mal voorbeeld. Dat is misschien verzonnen bij gebrek aan jurisprudentie. 
|
Ik heb ook mijn bedenkingen over de voorbeelden die op rijksoverheid.nl staan. Ik vermoed dat het een overheidswebsite is. Nergens worden de voorbeelden gestaafd door gerechtelijke uitspraken of toelichting van de wettekst.
De Rooms-Katholieke kerk sluit vrouwen uit van het priesterambt. Ik zie niet in waarom islamitische jongens werk geweigerd mogen worden of Joden mogen uitgescholden naar aanleiding van hun klederdracht in het openbaar. Zolang er geen verstoring is van de openbare orde of aanzetten tot criminele feiten dan is het niet meer dan hoffelijk om oog te hebben voor andermans opvallende klederdracht in het openbaar.
Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.